Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2017 r., sygn. I GSK 1044/15

W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że definicje w prawie podatkowym należy odkodować, tak jak wynika to z ich literalnego brzmienia, bez stosowania zabiegów interpretacyjnych, skoro w swej istocie wyznaczają one sposób rozumienia i stosowania pojęć ustawowych.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. NSA Anna Apollo Protokolant Anna Fyda - Kawula po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 2015 r. sygn. akt V SA/WA 3171/14 w sprawie ze skargi P.K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 lutego 2015 r., sygn. akt V SA/WA 3171/14 oddalił skargę P.K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą A. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] marca 2014 r. Dyrektor Izby Celnej w Warszawie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w C. z dnia [...] listopada 2013 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Suzuki Grand Vitara o numerze VIN [...], rok prod. 2007 w wysokości 1.250 zł. Jak wynika z uzasadnienia decyzji, w dniu 23 lipca 2009 r. skarżący kupił na terytorium Danii sporny pojazd. W dniu 7 sierpnia 2009 r. pojazd przeszedł na terytorium kraju badanie techniczne, zakończone wydaniem zaświadczenia, według którego samochód posiada dwa miejsca siedzące oraz nadwozie typu van. Samochód został w tym samym dniu sprzedany B.Z. i Z.Z. i po raz pierwszy zarejestrowany w kraju w dniu 12 sierpnia 2009 r., jako samochód ciężarowy. Następnie nabywcy w dniu 31 sierpnia 2009 r. złożyli do organu rejestrującego wniosek o dokonanie zmian w dowodzie rejestracyjnym pojazdu z ciężarowego na osobowy. Do zgłoszenia załączono zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia 17 sierpnia 2009 r. wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe. W dniu 22 marca 2012 r. przeprowadzono dowód z oględzin spornego pojazdu. Jak wynika ze sporządzonego protokołu samochód posiadał 5-drzwiowe, 5-miejscowe, zamknięte jednobryłowe nadwozie z jedną przestrzenią dla kierowcy, pasażerów oraz towarów. W pojeździe nie było stałej przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i pasażerów, a częścią tylną. Pojazd posiadał całkowicie przeszklone nadwozie - przednie drzwi, tylne drzwi, drzwi (klapę) do przestrzeni bagażowej. Wewnątrz pojazdu znajdowały się stałe fabryczne punkty kotwiące, do których zamontowane były stałe siedzenia wraz z kompletnym wyposażeniem zabezpieczającym dla 5 osób. Ponadto w przestrzeni wewnątrz pojazdu stwierdzono: dywaniki, wentylację, oświetlenie górne przy suficie, radio CD, popielniczki, wykładzinę podłogową, jednolitą tapicerkę boczną, uchwyty górne dla pasażerów, jednolitą tapicerkę sufitową na całej powierzchni dachu. Organ wskazał też na informację z dnia 3 października 2011 r. od Suzuki Motor Poland sp. z o.o., z której wynikało, że samochody Suzuki opuszczają fabrykę w wersji osobowej, a ewentualnie mogą być przystosowywane do wersji ciężarowych u poszczególnych dystrybutorów. W ocenie organu, ogólny wygląd i ogół cech samochodu marki Suzuki Grand Vitara 2.0 KAT w dniu 7 sierpnia 2009 r., tj. w dniu nabycia wewnątrzwspólnotowego, różnił się jedynie od tego nadanego na etapie produkcji zdemontowaniem siedzeń drugiego rzędu, pasów bezpieczeństwa oraz obecnością przegrody dzielącej część pasażerską pojazdu od towarowej i metalowej płyty podłogowej zakrywającej mocowania wcześniej zdemontowanych siedzeń. Innych zmian nie dokonywano. Tych zmian nie można uznać za trwałe i nieodwracalne. Wobec powyższego, Dyrektor Izby Celnej zaakceptował stanowisko zajęte przez organ I instancji, że nabyty wewnątrzwspólnotowo pojazd marki Suzuki Grand Vitara jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, zatem powinien zostać zaklasyfikowany do pozycji CN 8703.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00