Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2017 r., sygn. I FSK 1285/15
Na mocy przepisu art. 269 § 1 p.p.s.a. stanowisko zajęte w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego wiąże pośrednio wszystkie składy orzekające sądów administracyjnych. Dopóki więc nie nastąpi zmiana tego stanowiska, dopóty sądy administracyjne powinny je respektować.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA del. Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 25 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 89/15 w sprawie ze skargi Gminy L. na interpretację indywidualną Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) z dnia 17 października 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy L. kwotę 380 (słownie: trzysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 25 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 89/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.), dalej: p.p.s.a., oddalił skargę Gminy L. (dalej: wnioskodawca lub skarżąca) na interpretację indywidualną Ministra Finansów (organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w B., dalej: organ) z 17 października 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi
Wnioskodawca zwrócił się do organu o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, wskazując we wniosku, że jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa. Zdecydowana większość tych zadań realizowana jest w ramach reżimu publicznoprawnego, ale niektóre czynności wnioskodawca wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach tych ostatnich czynności wnioskodawca dokonuje zarówno transakcji opodatkowanych VAT wg odpowiednich stawek (np. sprzedaż nieruchomości, udostępnianie odpłatne lokali użytkowych, refakturowanie mediów związanych z tymi lokalami, itp.), które dokumentuje fakturami lub paragonami i wykazuje w rejestrach i deklaracjach sporządzanych dla potrzeb VAT. Ponadto wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane, aczkolwiek zwolnione od podatku (sprzedaż "używanych" budynków i lokali), które dokumentuje fakturami ze stawką "zw" oraz wykazuje w rejestrach i deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku. Po stronie wnioskodawcy występują również zdarzenia spoza zakresu VAT (traktowane przez niego jako w ogóle niepodlegające przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług [t. j.: Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, ze zm.], dalej: ustawa o VAT), zarówno wiążące się z uzyskiwaniem wpływów (np. dochody z opłat, podatków lokalnych, udział w podatkach dochodowych), jak też niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów (np. budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej). W związku z wykonywaniem wszystkich ww. rodzajów czynności i zdarzeń wnioskodawca ponosi wydatki dokumentowane przez kontrahentów fakturami z wykazanymi kwotami podatku. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT wnioskodawca korzysta (zamierza skorzystać) z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i odlicza (zamierza odliczać) podatek w całości. Zaś co do wydatków związanych bezpośrednio i wyłącznie z pozostałymi czynnościami i zdarzeniami podatek naliczony nie jest odliczany. Wnioskodawca ponosi jednak szereg wydatków na nabycie towarów i usług jednocześnie związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i zwolnionymi od podatku oraz występującymi po jego stronie zdarzeniami spoza zakresu VAT (tzw. wydatki mieszane), nie zna przy tym sposobu, aby wydatki te bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do jednej z ww. kategorii czynności (zdarzeń).