Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 4 sierpnia 2016 r., sygn. I OW 77/16

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska, Sędzia del. NSA Andrzej Irla, po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta R. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta R. a Prezydentem Miasta O. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku G. G. o skierowanie do domu pomocy społecznej postanawia: wskazać Prezydenta Miasta R. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta R. - na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 K.p.a. - wniósł o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Prezydentem Miasta O. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku G. G. o skierowanie do domu pomocy społecznej.

W uzasadnieniu wniosku podano, że Kierownik Zespołu ds. Pomocy Instytucjonalnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w O. (dalej: MOPR w O.), powołując się na art. 65 § 1 K.p.a. przekazał według właściwości wniosek G. G., wraz z wywiadem środowiskowym o skierowanie go do domu pomocy społecznej. W trakcie wywiadu środowiskowego w dniu 13 stycznia 2016 r. G. G. poinformował, że obecnie przebywa w mieszkaniu przy ul. [...] w O., jednak nie może w nim pozostać. Mieszkanie to jest własnością brata. We wniosku z dnia 15 stycznia 2016 r. o umieszczenie go w domu pomocy społecznej oświadczył, że jest osobą bezdomną. Ostatnie miejsce zameldowania, według zgromadzonej przez MOPR w O. dokumentacji, to R. ul. [...]. Pracownik socjalny OPS w R. ustalił, iż pod tym adresem zamieszkuje ojciec wyżej wymienionego, który wynajmuje jeden pokój i nie może przyjąć do siebie syna. W tym lokalu G. G. nie posiada rzeczy osobistych, nie nocuje w nim, nie stołuje się oraz nie prowadzi gospodarstwa domowego. W związku z powyższym nie koncentruje tam swoich spraw życiowych. Z kolei z informacji uzyskanej z Urzędu Miasta R. wynika, że G. G. miał ostatni meldunek na pobyt stały w R. przy ul. [...], w okresie od 13 października 2000 r. do 28 listopada 2013 r. Lokal ten został jednak sprzedany w 2013 roku przez wnioskodawcę i jego byłą żonę. Wszak skoro aktualnie G. G. przebywa w lokalu mieszkalnym w O., to nie może być uznany, zdaniem organu wnioskującego, za osobę bezdomną w rozumieniu art. 6 ust 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Z 2015 r., poz. 163). W związku z powyższym, organ ten przyjął, iż zamiar przebywania na stałe w O. i jednoczesne przebywanie w tej miejscowości, czyni z niej miejsce zamieszkania G. G. w rozumieniu art. 25 Kodeksu Cywilnego. Właściwość miejscową gminy, zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie. Skoro miejscem tym, jak wskazano wyżej jest O. ul. [...], to właściwym do wydania skierowania do domu pomocy społecznej jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w O.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00