Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 19 maja 2016 r., sygn. I OW 44/16

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bożena Popowska, Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Sędzia del. WSA Dorota Apostolidis, po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta Gdynia o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta Gdynia a Burmistrzem Giżycka w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku W. L. o skierowanie do domu pomocy społecznej postanawia: wskazać Burmistrza Giżycka jako organ właściwy w sprawie. 2

Uzasadnienie

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni, działający z upoważnienia Prezydenta Gdyni, wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie negatywnego sporu o właściwość pomiędzy nim a Burmistrzem Giżycka, poprzez wskazanie organu właściwego do wydania decyzji kierującej W. L. do domu pomocy społecznej.

W jego uzasadnieniu podano, że stosownie do informacji zawartych w kwestionariuszu rodzinnego wywiadu środowiskowego (str. 14) z dnia 26 stycznia 2016 r. W. L. zwróciła się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Giżycku (woj. warmińsko-mazurskie) o skierowanie do domu pomocy społecznej w K. k. G. I. (woj. warmińsko-mazurskie). Wymieniona wiele lat mieszkała w Gdyni przy ul. [...] (woj. pomorskie), w dalszym ciągu posiada pod wskazanym adresem stałe zameldowanie. W okresie od [...] czerwca 2015 r. do [...] września 2015 r. przebywała w Szpitalu Psychiatrycznym w W. (woj. warmińsko-mazurskie). Po wypisaniu ze szpitala nie mogła powrócić do poprzedniego miejsca zamieszkania i zamieszkała z synem K. Z. w G. Pracownik socjalny zaznaczył, iż pobyt W. L. w G. ma charakter incydentalny i właściwym miejscowo do rozpatrzenia sprawy jest Ośrodek w Gdyni, jednakże stwierdzenie to stoi zdaniem wnioskodawcy w sprzeczności ze zgromadzonym w sprawie materiałem dowodowym. Na str. 9 kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego wskazane zostały dane lekarza pierwszego kontaktu. Wybór lekarza podstawowej opieki zdrowotnej uzależniony jest przeważnie od miejsca zamieszkania/stałego pobytu pacjenta; ażeby go dokonać trzeba złożyć tzw. deklarację wyboru. Zgodnie z doświadczeniem życiowym - wybór lekarza opieki zdrowotnej nie należy do decyzji pochopnych. Lekarz, którego wskazała zainteresowana przyjmuje w NZOZ Poradni [...] w Giżycku. W oświadczeniu o stanie majątkowym z dnia 26 stycznia 2016 r. W. L. wskazała adres: ul. [...], [...] Giżycko, odnośnie nieruchomości nie wskazała żadnego majątku. Na str. 5 kwestionariusza jej sytuację mieszkaniową określono poprzez wskazanie miejsca zamieszkania w Giżycku, brak jakichkolwiek danych odnośnie nieruchomości znajdującej się w Gdyni, jaki tytuł prawny ma Pani L. (umowa najmu, użyczenia, inne). Na str. 4 kwestionariusza nie wskazano żadnych kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania w Gdyni, co świadczy o tym, iż wymieniona nie opłaca czynszu ani innych opłat. Ze wspomnianego wyżej oświadczenia o stanie majątkowym wiadomym jest, iż nie jest właścicielką nieruchomości w Gdyni. Wymieniona ewidentnie przebywa w Giżycku, w żadnym dokumencie nie deklaruje zamiaru powrotu do Gdyni, wręcz przeciwnie w podaniu o przyjęcie do Domu Pomocy Społecznej dla Osób Przewlekle Psychicznie Chorych z dnia [...] stycznia 2016 r. prosi o umieszczenie w domu pomocy społecznej w K., ponieważ "placówka ta dysponuje wolnymi miejscami, jest też położona niedaleko miejsca zamieszkania moich dzieci i umiejscowiona w ładnej spokojnej okolicy, daleko od dużych miast i hałaśliwych miejsc, których nie lubię." Ponadto wnioskodawca zaakcentował, iż nawet gdyby Pani L. deklarowała zamiar stałego pobytu w Gdyni, nie byłoby to adekwatne do jej sytuacji osobistej. Wymieniona nie może mieszkać sama, ponieważ potrzebuje opieki osoby drugiej. Na 4 stronie kwestionariusza rodzinnego wywiadu środowiskowego w rubryce 12 wskazano dzieci zainteresowanej. K. Z. oraz B. B. zamieszkują w Giżycku, K. Ż. zamieszkuje w K. (woj. warmińsko-mazurskie). W ocenie wnioskodawcy z całokształtu zgromadzonego w sprawie materiału nie wynika, ażeby możliwym było przeprowadzenie się któregokolwiek z dzieci do Gdyni celem sprawowania opieki nad matką. Od opuszczenia Szpitala Psychiatrycznego w W. centrum interesów życiowych Pani L. koncentruje w Giżycku. Z Gdynią wymienioną łączy jedynie przeszłość i zameldowanie na pobyt stały. W świetle przytoczonych okoliczności oraz wskazanych we wniosku orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego, wnioskujący organ skonstatował, iż miejsce zamieszkania W. L. w rozumieniu art. 25 kodeksu cywilnego znajduje się w Giżycku. Nawet jeżeli uznać by, iż nie można ustalić zamiaru pobytu stałego wymienionej, to wówczas należałoby ustalić właściwość miejscową na podstawie art. 21 § pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, czyli według miejsca pobytu Pani L. również znajdującego się w Giżycku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00