Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2016 r., sygn. II OSK 1908/16
Przestrzeganie praw pacjenta określonych w ustawie jest obowiązkiem organów władzy publicznej, a zwłaszcza Rzecznika Praw Pacjenta.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie: sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka Protokolant: starszy asystent sędziego Anita Lewińska-Karwecka po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Rzecznika Praw Pacjenta od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 maja 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1665/15 w sprawie ze skargi J. B. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 maja 2016 r., sygn. akt VII SA/Wa 1665/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi J. B. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] kwietnia 2015 r., znak [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, uchylił zaskarżoną decyzję.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Zaskarżoną decyzją Rzecznik Praw Pacjenta na podstawie art. 63 ust. 1 i art. 65 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2012 r. poz. 159, ze zm.) w związku z art. 104 § 1 K.p.a., odmówił wszczęcia postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w dniu 27 stycznia 2015 r. do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynął wniosek J. B. o wydanie decyzji w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów przez [...] Szpital [...] w W. Wnioskodawca wskazał, że w dniu 23 lipca 2013 r. zażądał udostępnienia dokumentacji medycznej prowadzonej przez Stację Hemodializ Kliniki Nefrologii Szpitala. Lekarz oraz zastępca Ordynatora odmówili dostępu do dokumentacji. Wnioskodawca podniósł, że dokumentacja na dzień 23 lipca 2013 r. zawierała szereg nieprawidłowości, była sprzeczna z zasadami opisanymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej i sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2014 r. poz. 177, ze zm.). Na początku 2014 r. działający w imieniu wnioskodawcy adwokat wystąpił do Szpitala o wydanie kompletnej dokumentacji pacjenta, za pokwitowaniem odbioru sporządzonym w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych kart i zażądał przekazania jej za pośrednictwem depozytu sądowego. Szpital sporządził dokumenty, o które poproszono. Następnie w dniu 20 stycznia 2015 r. J. B. próbował odebrać historię choroby, jednak po wstępnej weryfikacji koperty z badaniami okazało się, że występuje szereg nieprawidłowości, między innymi nieponumerowanie poszczególnych kart, prowadzenie dokumentacji z pominięciem chronologii jej sporządzenia. We wniosku wskazano także, że wadliwie prowadzona jest dokumentacja medyczna przez kliniki szpitala, co potwierdzili w trakcie spotkania z wnioskodawcą w dniu 20 stycznia 2015 r. pracownicy i kierownik Archiwum Zakładowego. Wobec tego, istnieje uzasadnione podejrzenie, że doszło do zbiorowego naruszenia praw pacjenta, polegającego na niewywiązaniu się przez szpital z obowiązku prowadzenia dokumentacji medycznej w zakresie i formie przewidzianej przez ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy.