Wyrok NSA z dnia 7 października 2016 r., sygn. I OSK 1563/16
Przytoczenie podstaw kasacyjnych oznacza konieczność konkretnego wskazania tych przepisów, które zostały naruszone w ocenie wnoszącego skargę kasacyjną, co ma istotne znaczenie ze względu na zasadę związania Sądu II instancji granicami skargi kasacyjnej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 7 października 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Skarbu Państwa - Starosty Bytowskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Wa 1948/15 oddalającego skargę Skarbu Państwa - Starosty Bytowskiego na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2015 r., nr [...] w przedmiocie nabycia nieodpłatnie własności nieruchomości 1. uchyla zaskarżony wyrok i uchyla decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2015 r., nr [...] 2. zasądza od Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej na rzecz Skarbu Państwa - Starosty Bytowskiego kwotę 820 (osiemset dwadzieścia) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Wa 1948/15 oddalił skargę Skarbu Państwa - Starosty Bytowskiego na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] września 2015r., nr [...], w przedmiocie nabycia nieodpłatnie własności nieruchomości. Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Wojewoda Pomorski decyzją z [...] maja 2013 r., na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 17a ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32 poz. 191 ze zm. - dalej "ustawa komunalizacyjna"), stwierdził nabycie z mocy prawa nieodpłatnie, przez Gminę Bytów własności nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów, w jednostce ewidencyjnej obrębie R. gmina Bytów, jako dz. nr.493/1 o pow. 0,8900 ha oraz dz. Nr 493/2 o powierzchni 0,2500 ha. W uzasadnieniu wyjaśniono, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej, mienie ogólnonarodowe (państwowe) należące do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego stało się z dniem 27 maja 1990 r. z mocy prawa mieniem właściwych gmin. Jak ustalono w trakcie postępowania, działki nr 493/1 i 493/2 (wydzielone z działki nr 493) stanowiły w dniu 27 maja 1990 r. zasób nieruchomości Skarbu Państwa we władaniu Urzędu Gminy w Bytowie. Zgodnie z rejestrem gruntów założonym w 1972 r., a zamkniętym w dniu 31 grudnia 1991 r. działka nr 493 położona w obrębie R. gmina Bytów stanowiła własność Skarbu Państwa we władaniu Prezydium Powiatowej Rady Narodowej - Powiatowego Zarządu Dróg Lokalnych. Taki stan prawny nieruchomości potwierdził także Starosta Bytowski w zaświadczeniu z 26 lutego 2013 r. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1989 r., nr 14, poz. 74), grunty państwowe, które nie zostały oddane w zarząd, użytkowanie lub użytkowanie wieczyste, były zarządzane przez terenowe organy administracji państwowej.