Wyrok NSA z dnia 22 września 2016 r., sygn. I OSK 128/15
Skoro ocena kwalifikacji żądanej informacji wymaga merytorycznego rozstrzygnięcia, to brak jest podstaw do odrzucenia skargi na bezczynność organu, nawet w przypadku, gdy Sąd stwierdzi, że organ nie pozostawał w bezczynności, ze względu na charakter wnioskowanych danych nie miał obowiązku jej udzielenia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Marek Wroczyński Protokolant: starszy asystent sędziego Anna Siwonia-Rybak po rozpoznaniu w dniu 22 września 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. Oddział w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 października 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 312/14 w sprawie ze skargi M.D. na bezczynność [...] S.A. Oddział w K. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od [...] S.A. Oddział w K. na rzecz M.D. kwotę 250 (dwieście pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 października 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 312/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi M.D., zobowiązał [...] S.A. z siedzibą w K. (dalej jako spółka) do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie 14 dni w sprawie z wniosku skarżącego z dnia 11 grudnia 2013 r. w przedmiocie dostępu do informacji publicznej i stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że pismem z dnia 13 sierpnia 2014 r. M.D. wniósł skargę na bezczynność [...] S.A. z siedzibą w K. polegającą na nieudostępnieniu informacji publicznej w terminie wskazanym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm., dalej u.d.i.p.) przy jednoczesnym niewydaniu rozstrzygnięcia w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej lub umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji publicznej zgodnie z art. 17 ust. 1 u.d.i.p. W skardze podkreślono, że zgodnie z art. art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p., do udostępniania informacji publicznej, oprócz władz publicznych, zobowiązane są również inne podmioty wykonujące zadania publiczne. Zdaniem skarżącego, żądanie udostępnienia informacji w postaci decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych, które dotyczą "sprawy publicznej", powoduje powstanie po stronie spółki obowiązku udzielenia takich informacji. Skarżący wyjaśnił, że pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. wystąpił do spółki o udostępnienie, w przypadku ich istnienia, kserokopii decyzji i innych stosownych dokumentów stanowiących podstawę budowy, posadowienia i przebudowy linii energetycznych na działce nr 1 obr. S., Gmina S. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, otrzymał pismo, w którym spółka podała, że na tej działce jest posadowiona linia energetyczna napowietrzna SN wybudowana w latach 70-tych ubiegłego wieku, ale ze względu na brak sprecyzowania, jakie dokumenty mają być udostępnione spółka nie może zająć w sprawie stanowiska. Pismem z dnia 11 lutego 2014 r. skarżący zwrócił się z ponownym wnioskiem o udostępnienie tych informacji, w przypadku ich istnienia, kserokopii decyzji administracyjnych i innych stosownych dokumentów dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i remontów linii elektroenergetycznych, zobowiązując się jednocześnie pokryć koszty wykonania przedmiotowych kserokopii. W odpowiedzi spółka uzależniła udostępnienie informacji publicznej od sprecyzowania jakie dokumenty są przedmiotem wniosku, poprzez podanie między innymi takich informacji jak nazwa organu, który wydał dany dokument czy data jego wydania.