Wyrok NSA z dnia 19 maja 2016 r., sygn. II OSK 2190/14
Ewidencja ludności
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędzia del. WSA Marek Wroczyński Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2016r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 312/14 w sprawie ze skargi D. P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia żądanych danych ze zbioru PESEL oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 15 kwietnia 2014 r. sygn. IV SA/Wa 312/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi D. P., uchylił decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...], w przedmiocie odmowy udostępnienia żądanych danych ze zbioru PESEL.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z dnia 16 kwietnia 2013 r. D. P. (dalej: skarżąca) zwróciła się do Ministra Spraw Wewnętrznych o udostępnienie ze zbioru PESEL adresu swojego biologicznego ojca E. B. wskazując na zamiar przeprowadzenia badań genetycznych biologicznych rodziców w związku z chorobą na którą cierpi.
Po rozpatrzeniu wniosku strony, decyzją z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...], Minister odmówił udostępnienia danych ze względu na brak zgody osoby poszukiwanej na udostępnienie jej danych adresowych wymaganej prawem na mocy art. 44h ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 ze zm.), dalej jako: ustawa o ewidencji ludności.
We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skarżąca wskazała, że legitymację do wystąpienia o udzielenie żądanej informacji daje jej łączący ją z osobą poszukiwaną stosunek zobowiązaniowy, który wynika z art. 87 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. W ocenie wnioskodawczyni, podstawy prawnej odmowy udostępnienia danych nie może stanowić naruszenie dóbr osobistych poszukiwanego, gdyż w tym zakresie nie zostało przeprowadzone jakiekolwiek postępowanie wyjaśniające, potwierdzające spełnienie przesłanki wymienionej w art. 44 i ust. 5 ustawy o ewidencji ludności.