Wyrok NSA z dnia 16 lutego 2016 r., sygn. I OSK 1135/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Irena Kamińska (autor uzasadnienia) sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska (spr.) sędzia del. WSA Marek Wroczyński Protokolant asystent sędziego Aleksander Jakubowski po rozpoznaniu w dniu 16 lutego 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.G. - redaktora naczelnego dziennika "L." od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 3 lutego 2015 r. sygn. akt II SAB/Rz 114/14 w sprawie ze skargi P.G. - redaktora naczelnego dziennika "L." na bezczynność Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Rzeszowie w przedmiocie udzielenia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P.G. - redaktora naczelnego dziennika "L." na rzecz Polskiego Związku Łowieckiego kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 3 lutego 2015 r., sygn. akt II SAB/Rz 114/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę P. G., redaktora naczelnego dziennika [...], na bezczynność Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Rzeszowie w przedmiocie udzielenia informacji publicznej.
Wyrok powyższy zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Pismem z 7 października 2014 r. K. M., informując o tym, że działa z upoważnienia redaktora naczelnego dziennika [...] i powołując się na przepis art. 4 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe, wystąpił do Zarządu Okręgowego Polskiego Związku Łowieckiego w Rzeszowie o udzielenie informacji poprzez przesłanie kopii protokołów i podjętych uchwał z posiedzeń Zarządu Okręgowego PZŁ odbytych w 2014 r.
Przewodniczący ZO PZŁ pismem z 14 października 2014 r. zwrócił się do P. G. - redaktora naczelnego dziennika [...], o przesłanie kopii legitymacji dziennikarskiej K. M.. Dodatkowo wskazał, że Prawo prasowe nie nakłada obowiązku przesyłania kopii dokumentów wskazanych we wniosku strony. Mogą być one udostępnione do wglądu w siedzibie ZO PZŁ, po wyeliminowaniu z nich danych podlegających ochronie. Ponadto żądane dokumenty dotyczą w większość spraw wewnątrzorganizacyjnych i nie mają charakteru informacji publicznej, a te które zawierają informacje o takim charakterze - wymagają przetworzenia, dlatego też Przewodniczący ZO PZŁ zwrócił się o uzasadnienie szczególnie istotnego interesu publicznego nakazującego udostępnienie tych informacji i wskazanie o jakie informacje chodzi.