Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 kwietnia 2016 r., sygn. I OSK 1802/14

Rozmiar świadczeń zabezpieczenia społecznego w znacznym stopniu zależy od kondycji danej gospodarki, dla której nie może być nadmiernym, a jedynie adekwatnym obciążeniem. Podatnicy co do zasady nie mogą bowiem pokrywać pełnych kosztów utrzymania osób mających własne źródła dochodów nawet ubogich.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędzia NSA Iwona Bogucka Protokolant: asystent sędziego Monika Mamińska po rozpoznaniu w dniu 8 kwietnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 24 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Op 125/14 w sprawie ze skargi T. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. akt II SA/Op 125/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, oddalił skargę T. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zwanego dalej "SKO", w O. z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...], w przedmiocie zasiłku celowego. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z dnia [...] czerwca 2013 r., nr [...], Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w N. przyznał T. R. zasiłek celowy specjalny w wysokości 30 zł na zakup odzieży, obuwia, lekarstw, środków czystości i higieny osobistej oraz bielizny oraz odmówił przyznania zasiłku celowego.

Takie rozstrzygnięcie zapadło w związku z ustaleniem przez organ I instancji, że dochód strony postępowania (619,08 zł z renty inwalidzkiej po potrąceniu alimentów) przekracza kryterium dochodowe, które wynosi 542 zł (art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - Dz. U. z 2013 r., poz. 182 ze zm.). Ponadto pomimo faktu występowania u wnioskodawcy choroby i niepełnosprawności niemożliwym jest przyznanie pomocy finansowej w wysokości oczekiwanej lub wyższej z uwagi na ograniczone możliwości finansowe organu. Organ wskazał, że poziom przyznanych zasiłków celowych kształtował się w indywidualnych sprawach w wysokości od 30 do 200 zł. Organowi dobrze jest znana sytuacja życiowa wnioskodawcy, który od co najmniej 1994 r. jest objęty pomocą finansową. Nadto zauważył, że od sierpnia 2010 r. ww. nie odebrał z kasy Ośrodka przyznanych mu specjalnych zasiłków celowych oraz świadczeń w ramach programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania", jako świadczenia pieniężnego na zakup żywności (zasiłek celowy), a łączna wartość nieodebranych świadczeń (na dzień wydawania decyzji, tj. 24 czerwca 2013 r.) wynosi 1560 zł. Uwzględniając powyższe okoliczności oraz fakt posiadania przez wnioskodawcę stałego comiesięcznego dochodu organ uznał, że możliwym jest przyznanie klientowi jedynie pomocy w formie specjalnego zasiłku celowego w wysokości 30 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00