Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2016 r., sygn. I OSK 1640/14

Przepis art. 174 pkt 1 ustawy P.p.s.a. przewiduje dwie postacie naruszenia prawa materialnego, a mianowicie błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie. Przez błędną wykładnię należy rozumieć nieprawidłowe zrekonstruowanie treści normy prawnej wynikającej z konkretnego przepisu, natomiast przez niewłaściwe zastosowanie dokonanie wadliwej subsumcji przepisu do ustalonego stanu faktycznego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędzia del. WSA Sławomir Antoniuk Protokolant: starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lutego 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 2059/13 w sprawie ze skargi S. S. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. S. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 lutego 2014 r., sygn. akt II SA/Wa 2059/13, oddalił skargę S. S. na sprecyzowany w sentencji rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji.

Jak wynika z jego uzasadnienia wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy: Komendant Wojewódzki Policji w K. w dniu [...] grudnia 2012 r., na wniosek Komendanta Miejskiego Policji w G., wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w celu zbadania zasadności zwolnienia ze służby w Policji sierżanta S. S. na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.), z uwagi na ważny interes służby związany z absencją chorobową funkcjonariusza, utrudniającą wykonywanie przez Policję ustawowych zadań. O wszczęciu powyższego postępowania powiadomiono policjanta oraz zwrócono się do Przewodniczącego Zarządu Wojewódzkiego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów woj. [...] o wydanie opinii w przedmiocie zwolnienia S. S. ze służby w Policji. Pismem z dnia [...] marca 2013 r. Wiceprzewodniczący - Sekretarz Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. [...] poinformował Komendanta Wojewódzkiego Policji w K., iż Prezydium Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. [...] nie wniosło zastrzeżeń co do trybu zwolnienia tegoż policjanta ze służby w Policji. Następnie Komendant Wojewódzki Policji w K. rozkazem personalnym z dnia [...] maja 2013 r. zwolnił sierżanta S. S. z dniem [...] czerwca 2013 r. ze służby w Policji w trybie art. 41 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 45 ust. 1 ustawy o Policji. Decyzji tej na podstawie art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.) - dalej: K.p.a. nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Policjant wniósł odwołanie do Komendanta Głównego Policji, który po rozpatrzeniu sprawy rozkazem personalnym z dnia [...] sierpnia 2013 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. W jego motywach najpierw przeanalizował regulację przywołanego przepisu, a dalej wskazał, że absencja sierżanta S. S. z powodu choroby rozpoczęła się w okresie pełnienia przez niego służby w Komendzie Miejskiej Policji w G. w 2010 r. i wynosiła do dnia zwolnienia ze służby w Policji, tj. do dnia [...] czerwca 2013 r., łącznie 909 dni. W okresie trwającego zwolnienia lekarskiego z powodu choroby w latach 2010 - 2013 S. S. trzykrotnie otrzymał skierowanie do Poradni Medycyny Pracy i od lekarzy medycyny pracy uzyskał zaświadczenia lekarskie stwierdzające jego zdolność do służby (z dnia [...] maja 2011r., z dnia [...] sierpnia 2011 r. oraz z dnia [...] grudnia 2012 r.). Ponadto orzeczeniem nr [...] Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej przy MSWiA w K. z dnia [...] czerwca 2008 r. został uznany za zdolnego do służby w Policji (zdolny do służby na dotychczas zajmowanym stanowisku), orzeczeniem nr [...] Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej przy MSWiA w K. z dnia [...] listopada 2010 r. został uznany za zdolnego do służby w Policji, orzeczeniem nr [...] Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej przy MSWiA w K. z dnia [...] maja 2011 r. został uznany za zdolnego do służby w Policji (jednocześnie stwierdzono, że zespół neurasteniczny, reakcja sytuacyjna przedłużająca się dezadaptacyjna nie pozostaje w związku ze służbą w Policji) oraz orzeczeniem nr [...] Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej przy MSWiA w K. z dnia [...] stycznia 2013 r. został uznany za zdolnego do służby w Policji (przeprowadzone badania specjalistyczne oraz komisyjne postępowanie orzecznicze wykazało istnienie schorzeń: neurastenii w remisji oraz nadciśnienia tętniczego, które mieszcząc się w kat. zdrowia "A" czynią badanego zdolnym do służby w Policji). Organ odwoławczy wskazał, że mimo iż ustały przesłanki do dalszego korzystania przez stronę ze zwolnień lekarskich, policjant nadal z nich korzystał, tj.:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00