Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 13 grudnia 2016 r., sygn. II GSK 1339/15

Kolejnictwo; Odrzucenie skargi

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant Beata Cisek-Chojnacka po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej O. Spółki z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 marca 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 2576/14 w sprawie ze skargi O. Spółki z o.o. w P. na postanowienie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji dotyczącej zatwierdzenia stawek opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok; 2. odrzucić skargę; 3. zwrócić ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na rzecz O. Spółki z o.o. w P. 200 (dwieście) złotych tytułem uiszczonego wpisu sądowego od skargi.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 17 marca 2015r., VII SA/Wa 2576/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę O. Sp. z o.o. z siedzibą w P. na postanowienie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia [...] września 2014r., nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia [...] kwietnia 2010r., nr [...].

W uzasadnieniu tego wyroku Sąd I instancji wskazał, iż skarżąca spółka wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nieważności decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia [...] kwietnia 2010r. w przedmiocie zatwierdzenia stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez P. S.A. Powołując wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 maja 2013r. w sprawie C-512/10 spółka stwierdziła, że w zatwierdzonych stawkach w sposób nieprawidłowy uwzględnione zostały koszty, które nie były bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami, co było niezgodne z przepisami wspólnotowymi. Podniosła również, iż pomimo nie brania udziału w postępowaniu zwykłym, przysługuje jej interes prawny w sprawie, gdyż na podstawie tych stawek zawarła umowę z zarządcą infrastruktury kolejowej o dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej. Za dopuszczalnością złożenia przez spółkę tego wniosku przemawiają nadto przepisy dyrektywy nr 2001/14/WE z dnia 26 lutego 2001r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa (Dz.U.UE L z dnia 15 marca 2001r.), zwanej dalej dyrektywą nr 2001/14/WE.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00