Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2016 r., sygn. I GSK 561/15

Zasada związania wojewódzkiego sądu administracyjnego przy ponownym rozpoznaniu danej sprawy wykładnią dokonaną przez NSA oznacza związanie zarówno w zakresie prawa materialnego, jak i przepisów postępowania, przy czym ocena ustaleń faktycznych jest pochodną oceny wykładni, a w konsekwencji zastosowania przepisów postępowania. W tym sensie orzeczenie NSA może pośrednio wiązać sąd pierwszej instancji przy ponownym rozpoznawaniu sprawy co do oceny ustaleń faktycznych dokonanych przez organy administracyjne.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Po 1041/14 w sprawie ze skargi B.T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od B.T. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu 600 (sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 11 grudnia 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1041/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę [...] (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] (dalej: Dyrektor IC) z [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia powstania obowiązku podatkowego i określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za maj 2007 r.

Powyższy wyrok Sądu I instancji zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Decyzją z [...] kwietnia 2012 r. Dyrektor IC utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z [...] listopada 2010 r. nr [...], stwierdzającą wobec skarżącego, prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma [...], powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym i określił wysokość zobowiązania podatkowego za maj 2007 r. w kwocie 7.974,00 zł, za podstawę opodatkowania przyjmując 11.473 kg gazu przy stawce podatku akcyzowego wynoszącej 695,00 zł/1000 kg gazu. Dyrektor IC podzielił dokonane przez organ I instancji ustalenia faktyczne oraz ich ocenę prawną co do tego, że skarżący zmieniał przeznaczenie gazu propan - butan w butlach, zwolnionego z podatku akcyzowego, na gaz przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych, dokonując tego na stacji sprzedaży gazu LPG we [...], poprzez przepompowywanie gazu z butli 11 kg do zbiornika stacji, a następnie jego sprzedaż jako gazu LPG. Za niewiarygodne, sprzeczne z zeznaniami świadków, nieekonomiczne i naruszające przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, Dyrektor IC uznał twierdzenie skarżącego, że gaz z butli 11 kg przepompowywany był do zbiornika głównego wyłącznie w celach magazynowych. Za nieuzasadniony organ uznał zarzut, że w materiale dowodowym brak dokumentów, na których widniałby podpis skarżącego w sytuacji, gdy to podatnik decydował o zakupie na podstawie paragonów fiskalnych i nie był zainteresowany dokumentowaniem transakcji dotyczących wyrobów, które następnie, po zmianie ich przeznaczenia, nielegalnie wprowadzał do obrotu. Dyrektor IC nie podzielił także zarzutów w kwestii ilości nieudokumentowanych transakcji, ponieważ pozostawały one w sprzeczności z pozostałym zgromadzonym w sprawie materiałem dowodowym, a w szczególności z zeznaniami świadków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00