Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. II GSK 3434/15
Należy stwierdzić, iż sądy administracyjne nie są uprawnione do dokonywania kontroli przepisów prawa pod względem ich proporcjonalności lecz jedynie badają legalność zastosowania tych przepisów w toku postępowania administracyjnego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Bartłomiej Adamczak Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 3717/14 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. K. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 12 maja 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 3717/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] sierpnia 2014 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu [...] stycznia 2014 r., w miejscowości T., na drodze krajowej nr [...], zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika marki R. o nr rej. [...] oraz trzyosiowej naczepy marki S. o nr rej. [...]. Przedmiotowym zespołem pojazdów kierował C. G., który wykonywał na trasie B. - G. przejazd drogowy z ładunkiem płyt kartonowo-gipsowych umieszczonych na paletach (ładunek podzielny), w imieniu skarżącego przedsiębiorcy M. K..
W wyniku ważenia przy pomocy wag statycznych typu SAW 10C/II o nr. fabr. [...] i [...] ustalono nacisk na pojedynczej osi napędowej pojazdu członowego wynoszący 10,4 t, co w konsekwencji (po odjęciu 2% zaokrąglonych do 0,1 t w górę) świadczyło o przekroczeniu dopuszczalnej normy o 0,4 t, ustalono jednocześnie, że podmiot wykonujący przejazd nie miał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.