Wyrok NSA z dnia 12 października 2016 r., sygn. II GSK 696/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia del. WSA Barbara Mleczko-Jabłońska Protokolant Marta Koźlik po rozpoznaniu w dniu 12 października 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 14 listopada 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 1142/14 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej S. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu części oświatowej subwencji ogólnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 14 listopada 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 1142/14, oddalił skargę Gminy Miejskiej S. na decyzję Ministra Finansów z [...] lutego 2014 r., nr [...] w przedmiocie zwrotu części oświatowej subwencji ogólnej na 2009 rok.
Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że Minister Finansów decyzją z [...] lutego 2014 r. utrzymał w mocy własną decyzję z [...] września 2013 r. zobowiązującą Gminę Miejską S. do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na 2009 r. w wysokości 654.468 zł. W uzasadnieniu organ podniósł, że przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej: ustawa o systemie oświaty) nie uprawniały do wykazywania w sprawozdaniach statystycznych, jako uczniów objętych kształceniem specjalnym, uczniów nieposiadających orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego. Zgodnie z przepisami określającymi zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej między jednostkami samorządu terytorialnego, przy wagach P2, P3 i P4, P5, P6, P28, P36 mogli być uwzględnieni jedynie uczniowie wykazani w systemie informacji oświatowej (według stanu na dzień 30 września 2008 r.) posiadający orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o potrzebie kształcenia specjalnego, przy czym uczniowie ci powinni zostać wykazani w systemie informacji oświatowej zgodnie z niepełnosprawnością wskazaną w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Do przyznania oświatowej subwencji ogólnej nie były wystarczające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Przy wadze P38 uwzględniane były natomiast dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Przy naliczaniu części oświatowej subwencji ogólnej nie mogły być uwzględniane orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydane przez Powiatowe Zespoły do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.