Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 września 2016 r., sygn. I GSK 1891/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 8 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 października 2014 r. sygn. akt I SA/Ol 617/14 w sprawie ze skargi M. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. D. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie kwotę 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 2 października 2014 r. (sygn. akt I SA/Ol 617/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę M. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia [...] czerwca 2014 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Olsztynie z dnia [...] marca 2014 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że skarżący nabył w dniu [...] września 2013 r. na terenie Danii (za cenę 3900 euro) samochód marki Toyota Corolla (nr VIN [...]; pojemność silnika 2231 cm³, rok prod. 2007). Pojazd ten został przemieszczony na terytorium kraju najpóźniej do dnia [...] października 2013 r. (data zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym), a następnie zarejestrowany na terytorium Polski jako samochód ciężarowy. Naczelnik Urzędu Celnego uznał, że w związku z nabyciem wewnątrzwspólntowym wspomnianego samochodu powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, a skoro strona nie zadeklarowała i nie uiściła tego podatku, to organ wszczął postępowanie podatkowe i decyzją z [...] marca 2014 r. określił należny podatek akcyzowym w kwocie [...] zł. Po rozpatrzeniu odwołania strony, Dyrektor Izby Celnej decyzją z [...] czerwca 2014 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organ odwoławczy stwierdził, ze przy rozstrzyganiu o tym, czy pojazd podlega akcyzie, decyduje rodzaj tego pojazdu z punktu widzenia przepisów klasyfikacyjnych, tj. Nomenklatury Scalonej (CN) zawartej w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich, która stanowi załącznik 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. L 256 z 1 września 1987 r., s. 1 ze zm.). Zdaniem organów podatkowych, brzmienie art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), treść Not wyjaśniających do poz. 8703 Nomenklatury Scalonej oraz wynik oględzin przeprowadzonych w dniu 13 lutego 2014 r. wskazują, że pojazd będący przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego jest samochodem osobowym. Samochód ten został bowiem konstrukcyjnie zaprojektowany i wyposażony przez producenta do pełnienia zasadniczej funkcji przewozu osób, co potwierdza konstrukcja nadwozia, wyposażenie wnętrza oraz ogół cech przesądzających o funkcjonalności tego pojazdu. Klasyfikację tego pojazdu do pozycji 8704 CN (tj. jako samochodu ciężarowego) wyklucza nie tylko brak stałych zmian konstrukcyjnych, ale sam fakt posiadania: 1) okien wzdłuż dwubocznych paneli na całej długości nadwozia, 2) fabrycznych punktów mocowania drugiego rzędu siedzeń i pasów bezpieczeństwa, 3) zamknięte, jednobryłowe, pięciodrzwiowe nadwozie, 4) sposób rozmieszczenia punktów oświetleniowych, punktów mocowania uchwytów dla pasażerów, 5) kompleksowe wyposażenie ścian całego wnętrza, podsufitki oraz wszystkich drzwi materiałem i estetycznym tworzywem sztucznym, 6) zaopatrzenie wszystkich drzwi w klamki, mechanizm elektrycznej regulacji szyb, uchwyty, głośniki, popielniczki oaz mechanizm zabezpieczający przed otwarciem drzwi od wewnątrz, 7) kieszenie z tyłu przednich siedzeń służące dla pasażerów tylnego rzędu. Organ uwzględnił również okoliczność podniesioną w odwołaniu, że po zakupie w pojeździe nie były dokonywane żadne przeróbki. Organy podatkowe uznały, że z punktu widzenia klasyfikacji taryfowej nie miał znaczenia fakt zarejestrowania pojazdu jako ciężarowego. Zdaniem organów, dla ustalenia stanu faktycznego sprawy nie było niezbędne przeprowadzenie wnioskowanych przez stronę dowodów w postaci: 1) przesłuchania bliżej nieokreślonych, nieznanych świadków - pracowników Stacji Kontroli Pojazdów w [...] na okoliczność celu i zasadniczego charakteru pojazdu oraz jego wyposażenia i dokonanych zmian na moment powstania obowiązku podatkowego, 2) przesłuchania w charakterze świadków sprzedawców przedmiotowego pojazdu, 3) zwrócenia się do "Wydziału Komunikacji Państwa sprzedawcy samochodu" oraz do "Niemieckiego Centralnego Rejestru Pojazdów Silnikowych", 4) opinii biegłego z zakresu mechaniki pojazdowej na okoliczność zakupu przez stronę samochodu przeznaczonego do przewozu towarów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00