Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2016 r., sygn. I GSK 345/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Maria Myślińska sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. s.c. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 lipca 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 387/13 w sprawie ze skargi D. s.c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] listopada 2012 r., nr [...]; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz D. s.c. we W. 2800 (dwa tysiące osiemset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, wyrokiem z 8 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 387/13, oddalił skargę D. s.c. we W. (dalej: spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu (dalej: Dyrektor IC) z [...] stycznia 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

Naczelnik Urzędu Celnego we W. (dalej: Naczelnik UC) wszczął wobec spółki postępowanie podatkowe w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW 330. Organ ustalił, że spółka samochód zakupiła od niemieckiej firmy w czerwcu 2011 r. Następnie 5 lipca 2011 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania samochodu jako pojazdu ciężarowego. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że dokonano w nim zmian polegających na zamontowaniu przegrody powierzchni ładunkowej oraz zamknięciu punktów mocowań pasów i siedzeń. Za datę powstania obowiązku podatkowego organ przyjął 25 sierpnia 2011 r. tj. datę badania technicznego przeprowadzoną w Polsce. W wydanym zaświadczeniu pojazd określono jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Samochód spółka sprzedała 30 września 2011 r., jako pojazd ciężarowy. Następnie 8 marca 2012 r. dokonano zmian w nadwoziu pojazdu, które zgodnie ze złożonym oświadczeniem polegały na zdemontowaniu przegrody działowej, zamontowaniu 3 osobowej kanapy wraz z oryginalnymi pasami bezpieczeństwa. Tego samego dnia pojazd poddano badaniu technicznemu, a w wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako osobowy z 5 miejscami siedzącymi. Pojazd 8 marca 2012 r. został kolejny raz sprzedany. Organ w wyniku oględzin spornego pojazdu z 7 września 2012 r. stwierdził, że samochód posiada jedną zamkniętą przestrzeń dla kierowcy, pasażerów i towarów. Pojazd jest czterodrzwiowy z II rzędami siedzeń wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa i zagłówki oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażerów. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu stwierdzono również: dywaniki i wykładzinę podłogową, oświetlenie w przedniej i tylnej części kabiny, popielniczki, uchwyty i podłokietniki w części wewnętrznej drzwi w II rzędzie siedzeń. Ponadto pojazd wyposażony był w aluminiowe felgi, tapicerkę jednolitą o jednolitym stopniu zużycia. Za drugim rzędem siedzeń nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej bagażowej używanej do przewozu towarów. Organ otrzymał także pisemne informacje: od BMW Group Polska, że samochód został wyprodukowany jako pojazd osobowy. Ponadto z informacji przekazanej przez służbę graniczną wynika, że pojazd od pierwszej rejestracji tj. od 31 października 2008 r. był zarejestrowany na terenie Niemiec jako pojazd osobowy. Dopiero od 5 lipca 2011 r. został zarejestrowany czasowo w Niemczech ze zmianą typu na LKW-Ciężarowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00