Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 31 maja 2016 r., sygn. I GSK 1605/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia NSA Zofia Borowicz sędzia del. WSA Małgorzata Jużków (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 31 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 czerwca 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 263/14 w sprawie ze skargi T. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od T. C. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w W. 135 (sto trzydzieści pięć) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 czerwca 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 263/14 oddalił skargę T. C. (dalej skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

Decyzją z [...] sierpnia 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego w C. określił T. C. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Honda CR-V w kwocie 1 218 zł, a jako podstawę opodatkowania przyjął kwotę 39 298 zł. Samochód został zakupiony w Danii w październiku 2009 r. za kwotę 70 000,00 koron duńskich, jako samochód ciężarowy do prywatnego przewozu towarów i sprowadzony bez numerów rejestracyjnych. Organ podatkowy ustalił również, że 23 października 2009 r. samochód został poddany w Polsce badaniu technicznemu, a następnie 14 grudnia 2009 r. zarejestrowany jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi i nadwoziem typu van. W dniu 4 stycznia 2010 r. samochód został sprzedany i po dokonaniu zmian polegających min. na zamontowaniu tylnej kanapy w stałych punktach kotwiczących, w dniu 7 stycznia 2010 r. zarejestrowany jako osobowy z pięcioma miejscami do siedzenia i nadwoziem typu combi. Jak wynika z uzasadnienia decyzji organ uznał, że nabyty przez podatnika samochód jest samochodem osobowym, który należało zaklasyfikować do pozycji CN 8703 Nomenklatury Scalonej. Samochód posiadał bowiem cechy (5 miejsc siedzących z pełnym wyposażeniem zabezpieczającym, pięciodrzwiowe, przeszklone nadwozie typu combi, bez przegrody oddzielającej przestrzeń pasażerską od ładunkowej), które wskazują, że pojazd jest przeznaczony głównie do przewozu osób, niż do transportu towarów. Cechy te są szczególnie pomocne przy klasyfikacji pojazdów mechanicznych, których masa brutto wynosi 5 ton i które posiadają pojedynczą zamkniętą przestrzeń wewnątrz dla kierowcy i zawierają inna przestrzeń dla pasażerów, którą można wykorzystać do transportu osób, jak i towarów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00