Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2016 r., sygn. I GSK 357/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Stukan - Pytlowany Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Piotr Pietrasz (spr.) Protokolant asystent sędziego Jarosław Poturnicki po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. W., P. S., R. S. - D. s. c. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 504/13 w sprawie ze skargi D. W., P. S., R. S. - D. s. c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] grudnia 2012 r., nr [...]; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz D. s.c. we W. 2.770 (dwa tysiące siedemset siedemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: Sąd I instancji lub Sąd) wyrokiem z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 504/13, oddalił skargę D. s.c. z siedzibą we W. (dalej: spółka lub skarżąca kasacyjnie) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu (dalej: organ odwoławczy lub DIC) z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia:

Naczelnik Urzędu Celnego we W. (dalej: Naczelnik UC) wszczął wobec spółki postępowanie podatkowe w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Audi A6. Organ ustalił, że spółka samochód zakupiła od niemieckiej firmy w dniu 22 października 2010 r. Następnie 11 listopada 2010 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania samochodu jako pojazdu ciężarowego. W dokumencie rejestracyjnym pojazd ten określono jako samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią ładunkową z dwoma miejscami siedzącymi, przy czym posiadał oddzieloną przestrzeń ładunkową z zamkniętymi mocowaniami pasów i siedzeń tylnego rzędu. Za datę powstania obowiązku podatkowego organ przyjął dzień 12 listopada 2010 r. tj. datę badania technicznego przeprowadzoną w Polsce. W wydanym zaświadczeniu pojazd określono jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Samochód spółka sprzedała jako pojazd ciężarowy. NUC dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 8 października 2012 r. W wyniku oględzin pojazdu stwierdzono, że jest to samochód jednobryłowy typu kombi pięciodrzwiowy, z jednym rzędem siedzeń wyposażonym w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Pojazd posiada okna wzdłuż bocznych paneli oraz drzwi bagażnika. Szyby regulowane są elektrycznie. Siedzenia mocowane w oryginalnych miejscach, bez śladów przeróbek, jednorodne co do koloru i materiału; pasy 2 szt. dla przednich siedzeń z oryginalnymi mocowaniami (bez śladów przeróbek). Wszystkie boczne drzwi wyposażone w elektryczne siłowniki regulacji szyb. W klapie bagażnika szyba na stałe podgrzewana z zamocowaną wycieraczką. Wszystkie szyby otwierane elektrycznie sterowane z panelu umieszczonego w drzwiach po stronie kierowcy. We wszystkich drzwiach zamontowane głośniki o jednakowym wyglądzie. Wyposażenie całego samochodu w sposób kojarzony z częścią przeznaczoną dla pasażerów. Za pierwszym rzędem siedzeń znajduje się przegroda oddzielająca przestrzeń kierowcy i pasażera z przodu od przestrzeni tylnej. Przegroda w postaci metalowej kraty zamocowanej u góry w dwóch otworach w górnej tapicerce oraz u dołu w podłodze. Do kraty przykręcona płyta OSB, która stanowi przedłużenie podłogi znajdującej się w tylnej części pojazdu. Podłoga w tylnej części pojazdu posiada uchwyty do mocowania bagażu. W miejscach mocowania drugiego rzędu siedzeń stwierdzono niezaślepione punkty mocowań. Podczas oględzin nie stwierdzono punktów kotwiących ani fabrycznych otworów do zamontowania pasów bezpieczeństwa dla pasażerów z drugiego rzędu siedzeń, znajdujących się zwykle na tylnych słupkach pojazdu. Oznacza to, że tylna kanapa została fabrycznie wyposażona w pasy bezpieczeństwa wychodzące bezpośrednio z oparć siedzeń, które są mocowane do podłogi pojazdu. Stwierdzono uchwyty dla pasażerów nad każdymi drzwiami oraz podłokietniki i uchwyty w części wewnętrznej drzwi. Pojazd wyposażony jest w poduszki powietrzne z przodu w kierownicy i nad schowkiem, w lewym i prawym słupku środkowym oraz w pierwszym rzędzie siedzeń w oparciach siedzeń kierowcy i pasażera. W panelu pomiędzy siedzeniami kierowcy i pasażera zamontowano podłokietnik, który w tylnej części wyposażono w nawiew i gniazdo zapalniczki przeznaczone dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Nawiewy wentylacji rozmieszczono również w środkowych słupkach, które skierowano w stronę tylnej części pojazdu. W tylnej części pojazdu zamontowano oświetlenie górne niezależne od oświetlenia w części przedniej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00