Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2016 r., sygn. I GSK 363/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Stukan - Pytlowany Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Piotr Pietrasz (spr.) Protokolant asystent sędziego Jarosław Poturnicki po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. W., P. S., R. S. - D. s. c. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 1 sierpnia 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 665/13 w sprawie ze skargi D. W., P. S., R. S. - D. s. c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] grudnia 2012 r., nr [...]; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz D. s.c. we W. 3.700 (trzy tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: Sąd I instancji lub Sąd) wyrokiem z dnia 1 sierpnia 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 665/13, oddalił skargę D.s.c. z siedzibą we W. (dalej: spółka lub skarżąca kasacyjnie) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu (dalej: organ odwoławczy lub DIC) z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia:

Naczelnik Urzędu Celnego we W. (dalej: Naczelnik UC) wszczął wobec spółki postępowanie podatkowe w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW 525. Organ ustalił, że spółka samochód zakupiła od niemieckiej firmy w kwietniu 2011 r. Następnie 11 maja 2011 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania samochodu jako pojazdu ciężarowego. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał zamkniętą skrzynię ładunkową, zamknięte mocowania pasów bezpieczeństwa i siedzeń z tyłu. Za datę powstania obowiązku podatkowego organ przyjął 25 sierpnia 2011 r. tj. datę badania technicznego przeprowadzoną w Polsce. W wydanym zaświadczeniu pojazd określono jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Samochód spółka sprzedała 18 listopada 2011 r., jako pojazd ciężarowy. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 5 października 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód ma nadwozie samochodu osobowego i przeszklone panele boczne. W pojeździe zamontowane są dwa miejsca siedzące. Pojazd posiada fabryczne miejsca kotwiące, przeznaczone do montażu drugiego rzędu siedzeń (pod pytą OSB). Za siedzeniami zamontowana jest metalowa przegroda w postaci kratki, która przytwierdzona jest za pomocą śrub. Podłoga za przegrodą wyłożona jest płytą OSB, pokrytą wykładziną, różniącą się od tapicerki i wykładziny w pojeździe. Pojazd posiada tapicerkę w całym wnętrzu. Materiałowa tapicerka drzwi jest jednolita w całym wnętrzu. Tapicerka dachowa jest jednolita na całej powierzchni dachu. Wykładzina podłogowa jest jednolita na całej długości podłogi, za wyjątkiem wykładziny przytwierdzonej do nałożonej na podłogę płyty OSB. Pojazd wyposażony jest w czworo drzwi, przeszklonych, uchylnych, wzdłuż pojazdu oraz jedne drzwi przeszklone z tyłu. Drzwi wzdłuż pojazdu wyposażone są w elektryczne siłowniki regulacji szyb oraz głośniki. Pojazd posiada szyberdach, obejmujący ponad połowę powierzchni dachu. Samochód wyposażony jest w dwa pasy bezpieczeństwa z przodu. Brak miejsc kotwiących do montażu pasów bezpieczeństwa dla drugiego rzędu siedzeń. Samochód posiada klimatyzację, głośniki, oświetlenie, zagłówki, nawiew powietrza, aluminiowe felgi. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje od BMW Group Polska, że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany na podstawie europejskiej homologacji osobowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00