Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 maja 2016 r., sygn. I GSK 1475/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Paulina Marchewka po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K.Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S. z dnia 14 maja 2014 r. sygn. akt I SA/Sz 46/14 w sprawie ze skargi K.Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w S. z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od K.Z. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w S. 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 14 maja 2014 r., sygn. akt I SA/Sz 46/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę K. Z. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie z [...] października 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie decyzją z [...] października 2013 r. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z [...] lipca 2013 r., którą określono skarżącemu zobowiązanie w podatku akcyzowym w kwocie 9.417 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Toyota Land Cruiser, rok prod. 2007, o poj. silnika 2.982 cm3.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że skarżący [...] października 2008 r. złożył wniosek o rejestrację spornego pojazdu jako samochodu ciężarowego. Ustalono także, że po przywozie na terytorium kraju spornego pojazdu nie została złożona deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-u i nie został zapłacony podatek akcyzowy. W związku z powyższym, organ I instancji wszczął postępowanie w tym przedmiocie, które zostało zakończone wydaniem decyzji z [...] lipca 2013 r. określającej skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym.

Organ wyjaśnił, że dla prawidłowości określenia pojazdu jako samochodu osobowego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, istotna jest jego prawidłowa klasyfikacja statystyczna w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze danego pojazdu, a nie kategoria samochodu wynikająca z jego rejestracji w wydziale komunikacji, jako samochodu ciężarowego. W jego ocenie dokumenty zgromadzone w postępowaniu w szczególności dokument identyfikacyjny stanowiący załącznik do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym z 23 października 2008 r., nie obliguje organu do zaklasyfikowania spornego pojazdu, jako "ciężarowego". Już bowiem na etapie produkcji nadano temu pojazdowi przeznaczenie do przewozu osób, zapewniające pasażerom odpowiedni standard, komfort i bezpieczeństwo jazdy. Niemiecki dowód rejestracyjny zawiera informacje, że jest to pojazd wielofunkcyjny, terenowy do przewozu osób oraz posiadający 5 miejsc siedzących, kategorii "MIG", pojazd wielozadaniowy (AF). Zatem zakwalifikowanie pojazdu do kategorii MIG jednoznacznie wskazuje, że został on zaprojektowany i wykonany przez producenta do przewozu osób, co stanowi o jego zasadniczym przeznaczeniu. Z zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu na terenie kraju z 23 października 2008 r. wynika, że jest to samochód ciężarowy wielozadaniowy, posiadający 5 miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00