Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lipca 2016 r., sygn. I GSK 1713/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Paulina Marchewka po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L. P. Spółki z o.o. w C.-D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 maja 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 515/14 w sprawie ze skargi L. P. Spółki z o.o. w C.-D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] marca 2012 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od L. P. Spółki z o.o. w C.-D. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 28 maja 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 515/14, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 270, dalej: p.p.s.a.), oddalił skargę L. [...] Sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] marca 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wnioskiem z dnia 14 lutego 2011 r. Spółka zwróciła się o zwrot nadpłaty w podatku akcyzowym za 2009 r. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (WNT) zharmonizowanych, tj. oleju smarowego w kwocie 898 283,00 zł, gdyż spełnia wszystkie warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia w tym podatku. Do wniosku załączyła korektę deklaracji AKC-U, a w uzasadnieniu wskazała, że nabywała oleje smarowe, jako zwolnione z podatku akcyzowego na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 32, poz. 228, dalej rozporządzenie). W czasie kontroli przeprowadzonej w roku 2010 organ podatkowy stwierdził, że spółka nie miała odpowiedniego statusu podatkowego, aby korzystać z tego zwolnienia, bowiem zarejestrowanym handlowcem została dopiero 14 stycznia 2010 r. Do tej daty posiadała status podmiotu pośredniczącego. Po kontroli Spółka złożyła deklaracje korygujące i zapłaciła podatek akcyzowy. Dodatkowo podkreśliła, że status uprawnionego nabywcy posiadała na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz.U. Nr 29, poz.257), która utraciła moc z dniem 1 marca 2009 r., kiedy weszła w życie ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, dalej u.p.a.) Jednakże na mocy art. 155 ust. 1 nowej ustawy podmiot zarejestrowany na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy uchylonej uznaje się za podmiot zarejestrowany, bez konieczności potwierdzenia tej okoliczności. Dodała również, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wyrażono pogląd o niezgodności opodatkowania podatkiem akcyzowym olejów smarowych z prawem unijnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00