Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2016 r., sygn. I GSK 257/15

W orzecznictwie przyjmuje się, że zwrot nie będąc związany zarzutami i wnioskami skargi oznacza, że sąd ma prawo, a jednocześnie obowiązek dokonania oceny zgodności z prawem zaskarżonego aktu administracyjnego nawet wówczas, gdy dany zarzut nie został podniesiony w skardze. Sąd nie jest przy tym skrępowany sposobem sformułowania skargi, przytoczonymi argumentami, zgłoszonymi wnioskami, zarzutami i żądaniami.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Jarosław Szulc Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 3 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 6 listopada 2014 r. sygn. akt I SA/Ke 440/14 w sprawie ze skargi W. W. na decyzję Dyrektor Izby Celnej w Kielcach z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W. W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Kielcach 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Ke 440/14 oddalił skargę W. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Decyzją z dnia [...] lipca 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc kwiecień 2009 r. w wysokości 2.595 zł z tytułu użycia oleju opałowego do napędu silników spalinowych.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, iż przeprowadzone w dniu 27 września 2011 r. kontrole pojazdów należących do skarżącego, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W. W. A wykazały obecność oleju opałowego w zbiornikach paliwowych. Powyższa okoliczność, zgromadzony w postępowaniu podatkowym materiał dowodowy za miesiąc kwiecień 2009 r. oraz brak dowodów w postaci faktur VAT zakupu oleju napędowego, jednoznacznie wskazuje, iż olej opałowy zakupiony w firmie B Sp. z o.o. w R. w kwietniu 2009 r. został użyty głównie do napędu pojazdów samochodowych, czyli niezgodnie ze złożonymi oświadczeniami. Z powodu braku danych do wyliczenia podstawy opodatkowania organ I instancji, powołując się na art. 23 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) dalej: o.p., określił podstawę opodatkowania za miesiąc kwiecień 2009 r. w drodze oszacowania. Jako dzień, w którym powstał obowiązek podatkowy przyjęto stan faktyczny na ostatni dzień miesiąca rozliczeniowego, w którym dokonano zakupu oleju opałowego i w którym ciągniki siodłowe wykonały usługi transportowe używając do napędu silników spalinowych olej opałowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00