Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2016 r., sygn. I GSK 1882/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Zielińska Sędzia NSA Lidia Ciechomska - Florek (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 30 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 9 lipca 2014 r., sygn. akt I SA/Go 257/14 w sprawie ze skargi R. T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 7 marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 9 lipca 2014 r., sygn. akt I SA/Go 257/14 oddalił skargę R. T. (skarżąca), na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia 7 marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Postanowieniem z dnia 26 czerwca 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w G. wszczął wobec skarżącej postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości podstawy opodatkowania oraz zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, powstałego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyprodukowanego w 2006 r. samochodu marki MERCEDES Benz R320 o numerze VIN [...], pojemności silnika 2987 cm3, rok produkcji 2006. Jednocześnie postanowieniem tym organ pierwszej instancji włączył do sprawy materiały zgromadzone w trakcie czynności sprawdzających.

Z dokumentów nadesłanych organowi podatkowemu wynikało, że pojazd w momencie opuszczenia zakładu produkcyjnego charakteryzował się parametrami fabrycznymi pojazdu osobowego i w takim charakterze został przystosowany do rejestracji na rynku niemieckim.

Biorąc pod uwagę zgromadzony w postępowaniu podatkowym materiał Organ I instancji decyzją z dnia 31 października 2013 r. uznał, że nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód jest samochodem osobowym i określił jego wartość na kwotę 83.976 zł, a wysokość zobowiązania podatkowego skarżącej w podatku akcyzowym na kwotę 15.620 zł. Od powyższej decyzji skarżąca wniosła odwołanie wnosząc o jej uchylenie i umorzenie postępowania w sprawie lub ewentualnie o uchylenie decyzji i przekazanie sprawy organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia. Decyzją z dnia 7 marca 2014 r. Dyrektor Izby Celnej w utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Przedstawiając rozstrzygnięcie potwierdził prawidłowość uznania przez organ I instancji zasadniczego przeznaczenia spornego pojazdu jako pojazdu do przewozu osób. Podkreślił, że z Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej wynika, iż pozycja 8703 obejmuje pojazdy, które posiadają pojedynczy, zamknięty wewnętrzny obszar, stanowiący przestrzeń dla kierowcy i dla pasażerów oraz pozostałą przestrzeń, która może być wykorzystana zarówno do przewozu osób, jak i towarów. Należą do nich pojazdy typu van, kombi, gdzie pojazd tego typu posiada zwykle więcej niż jeden rząd siedzeń i powierzchnię do transportu towarów. Organ wyjaśnił, że o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu decyduje jego producent, ponieważ to właśnie on tworzy konstrukcję pojazdu zgodną z normami bezpieczeństwa, przepisami o ruchu drogowym itp., która ma odpowiadać określonemu przeznaczeniu pojazdu po opuszczeniu przezeń taśmy produkcyjnej. Użytkownicy samochodów klasyfikowanych do pozycji 8703, dokonując przeróbek i adaptacji wnętrza takich samochodów w celu przystosowania ich do indywidualnych potrzeb, nie zmieniają tymi działaniami konstrukcyjnego przeznaczenia samochodu. Organ podkreślił, że pojazd został fabrycznie zaprojektowany i wyprodukowany jako samochód osobowy, z przeznaczeniem do przewozu osób, co potwierdził przedstawiciel producenta w swoim piśmie. Jak wyjaśnił organ, dla celów poboru akcyzy w nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym CN, a nie przepisy prawa o ruchu drogowym, zaś ocena pojazdu dokonywana dla innych celów np. rejestracyjnych nie przesądza o klasyfikacji do odpowiedniego kodu CN. Nie zgadzając się z powyższą decyzją skarżąca złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim wnosząc o jej uchylenie i umorzenie postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00