Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2016 r., sygn. I GSK 1077/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz Sędzia NSA Joanna Zabłocka Protokolant asystent sędziego Anna Fyda - Kawula po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 6 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1297/13 w sprawie ze skargi A.U. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A.U. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w P. 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. wyrokiem z dnia 6 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1297/13 oddalił skargę A.U. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji stwierdził w uzasadnieniu, że decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] Naczelnik Urzędu Celnego w P. na podstawie art. 21 § 1 pkt 1 oraz § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), zwanej dalej: ord. pod., oraz art. 2 pkt 1 oraz pkt 11, art. 3 ust. 2, art. 6 ust. 6, art. 76 ust. 1, art. 80 ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 3 i art. 81 ust. 1 pkt 1 oraz art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej: u.p.a., określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie 2.727 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Nissan TITAN o numerze nadwozia VIN: [...], pojemności silnika 5.600 cm³ i roku produkcji 2004. W uzasadnieniu organ wskazał, że sporny samochód został objęty procedurą dopuszczenia do obrotu na obszarze celnym Unii Europejskiej, a następnie w dniu 13 marca 2008 r. zarejestrowany w Wydziale Komunikacji Urzędu Miasta P. Wskazany samochód został odprawiony w niemieckim Urzędzie Celnym jako towar o kodzie taryfowym 8703 2490 000. Według zapisów w Załączniku do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym sporny pojazd to: samochód ciężarowy, skrzyniowy, posiadający maksymalną ładowność 513 kg oraz 4 miejsca siedzące. Uwzględniając parametry techniczne wskazane w protokole oględzin spornego pojazdu organ uznał, że sporny samochód to pojazd typu pick-up, a długość części towarowej (173 cm) jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi pojazdu (178,5 cm). W związku z powyższym pojazd ten został zaklasyfikowany do kodu 8703 (pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób).