Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2016 r., sygn. I GSK 351/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Maria Myślińska sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. s.c. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 8 lipca 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 412/13 w sprawie ze skargi D. s.c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] listopada 2012 r., nr [...]; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz D. s.c. we W. 615 (sześćset piętnaście) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we W., wyrokiem z 8 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 412/13, oddalił skargę D. s.c. we W. (dalej: spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor IC) z [...] stycznia 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

Naczelnik Urzędu Celnego we W. (dalej: Naczelnik UC) wszczął wobec spółki postępowanie podatkowe w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Opel Vectra. Organ ustalił, że spółka samochód zakupiła od belgijskiej firmy w październiku 2010 r. Następnie 12 października 2010 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania samochodu jako pojazdu ciężarowego. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał 2 miejsca siedzące i dokonano w nim zmian polegających na zamontowaniu przegrody powierzchni ładunkowej oraz zamknięciu punktów mocowań pasów i siedzeń. Spółka samochód sprzedała 3 lutego 2011 r. jako pojazd ciężarowy. Badanie techniczne pojazdu zostało wykonane na terenie w kraju 9 lutego 2011 r. W wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Tego samego dnia dokonano w pojeździe montażu tylnych siedzeń wraz z zagłówkami i pasami bezpieczeństwa, w związku z czym zmianie uległa liczba miejsc siedzących z 2 na 4. Samochód ten został po raz pierwszy zarejestrowany w kraju 11 lutego 2011 r. jako ciężarowy, wielozadaniowy z czterema miejscami siedzącymi. Następnie, nowy właściciel pojazdu poddał go zmianom polegającym na demontażu kraty z przegrodą oraz przywróceniu fabrycznego pasa dla środkowego siedziska tylnej kanapy w miejscach przewidzianych przez producenta, co spowodowało zmianę typu pojazdu z ciężarowego czteromiejscowego na osobowy pięciomiejscowy. Organ dopuścił również dowód z oględzin pojazdu z 5 września 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód jest pięciodrzwiowy, posiada jedną zamkniętą przestrzenią dla kierowcy, pasażerów i towarów, z dwoma rzędami siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa i zagłówkami. Samochód typu kombi w kolorze czarnym bez widocznych uszkodzeń blacharskich i lakierniczych. Nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, która może być używana do przewozu towarów. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu stwierdzono jednolita tapicerkę welurową, która wykazywała ten sam stopień zużycia. W drugim rzędzie siedzeń stwierdzono również dywaniki i wykładzinę podłogową, oświetlenie sufitowe w tylnej części, popielniczki, uchwyty i podłokietniki w części wewnętrznej drzwi, szyby regulowane elektrycznie. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w Świecku, że przedmiotowy samochód przed zarejestrowaniem go jako ciężarowy, był zarejestrowany jako pojazd osobowy; od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki Opel - G. sp. z o.o., że pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy M1.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00