Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2016 r., sygn. I GSK 58/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. s.c. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 1 sierpnia 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 662/13 w sprawie ze skargi D. s.c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] grudnia 2012 r., nr [...]; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej we W. na rzecz D. s.c. we W. 615 (sześćset piętnaście) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we W., wyrokiem z 1 sierpnia 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 662/13, oddalił skargę D. s.c. we W. (dalej: spółka) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor IC) z [...] marca 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.

Naczelnik Urzędu Celnego we W. (dalej: Naczelnik UC) wszczął wobec spółki postępowanie podatkowe w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki OPEL VECTRA. Organ ustalił, że spółka samochód zakupiła od belgijskiej firmy w październiku 2010 r. Po zakupie samochodu (w czasie, gdy właścicielem była spółka), w dniu 23.11.2010 r. został on zarejestrowany na terenie Niemiec przez wspólnika D. W., jako ciężarowy. Z dokumentu rejestracyjnego wynikało, że pojazd posiadał zamkniętą skrzynię i dwa miejsca siedzące oraz ścianę grodziową oddzielającą przestrzeń ładunkową oraz zamknięte mocowania pasów bezpieczeństwa siedzeń tylnego rzędu. Z badania technicznego tego pojazdu na terytorium Polski z dnia 4.11.2011 r. wynikało, że pojazd określono jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Następnie spółka odsprzedała w dniu 19.12.2011 r. pojazd jednemu ze swoich wspólników D. W. za 34.000 zł, przy czym faktura wystawiona na tę okoliczność nie precyzowała rodzaju pojazdu. Pierwszej rejestracji na terenie Polski dokonano w tym samym dniu (19.12.2011 r.) opisując pojazd jako samochód ciężarowy wielozadaniowy z dwoma miejscami siedzącymi. Następnie z faktury VAT z dnia 3.01.2012 r. wynika, że D. W. był zleceniodawcą zmian przeprowadzonych w nadwoziu pojazdu, które polegały na demontażu przegrody oddzielającej część osobową od towarowej, montażu tylnej fabrycznej kanapy i odblokowaniu fabrycznych pasów bezpieczeństwa. Konsekwencją tego było wydanie przez diagnostę zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego (z dnia 3.01.2012 r.), gdzie określono przedmiotowy pojazd jako osobowy kombi z pięcioma miejscami siedzącymi. D. W. ponownie przeniósł własność pojazdu na spółkę D. i w jej imieniu złożył wniosek o przerejestrowanie pojazdu w dniu 3.01.2012 r., określając rodzaj samochodu jako osobowy. Z dopuszczonego przez organ I instancji dowodu z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 15.10.2012 r. wynikało, że sporny pojazd posiada jedną zamkniętą przestrzeń dla kierowcy i pasażerów i towarów, posiada 5 drzwi (w tym bagażnikowe), dwa rzędy siedzeń wyposażonych w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Stwierdzono nadwozie typu kombi w kolorze czarnym bez widocznych uszkodzeń blacharskich i lakierniczych. Nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, która może być używana do przewozu towarów. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu pojazdu stwierdzono jednolitą tapicerkę skórzaną , która wykazywała ten sam stopień zużycia w obu rzędach siedzeń. Ponadto pojazd wyposażony był w poduszki powietrzne w ilości 6 szt., regulowaną multifunkcyjną kolumnę kierownicy, skrzynię 6-biegową, ABS, klimatyzację, sprzęt audio, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane fotele przednie, centralny zamek, relingi dachowe, felgi aluminiowe, szyby regulowane elektrycznie (przyciemniane w tylnej części) i elektrycznie regulowane lusterka. Stwierdzono także w drugim rzędzie siedzeń: dywaniki i wykładzinę podłogową. Organ podatkowy I instancji otrzymał także pisemną informację od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki Opel - General Motors Poland sp. z o.o., że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy M1.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00