Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2016 r., sygn. II GSK 2789/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 8 sierpnia 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 3268/13 w sprawie ze skargi K. na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. na rzecz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 8 sierpnia 2014 r. o sygn. akt VI SA/Wa 3268/13 oddalił skargę K. w W. (dalej: K.; I.) na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE) z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie ograniczenia prawa wglądu do materiału dowodowego.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

Postanowieniem z dnia [...] września 2013 r. Prezes UKE, działając na podstawie art. 207 ust. 1 w związku z art. 206 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.; dalej: p.t.) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.; dalej: k.p.a.) ograniczył K. i P. (P.), podmiotom na prawach strony w postępowaniu administracyjnym wszczętym na wniosek T. S.A. (T.) z dnia [...] kwietnia 2013 r. o zatwierdzenie zmiany "Oferty ramowej o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie świadczenia usługi dzierżawy odcinków zakończeń łączy, odcinków niebędących zakończeniami łączy i łączy end-to-end", prawo wglądu do materiału dowodowego w zakresie informacji przekazanych przez T. w piśmie z dnia [...] sierpnia 2013 r., które T. objęła klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, w części, w której informacje te nie zostały ujawnione w wersji jawnej tego pisma. Jak wyjaśnił Prezes UKE, w odpowiedzi na wezwanie z [...] sierpnia 2013 r. T. pismem z dnia [...] sierpnia 2013 r. przedstawiła uzasadnienie wysokości kosztów ponoszonych dla usług w zakresie świadczenia usługi objętej wnioskiem o zaakceptowanie zmiany i opatrzyła te informacje, w tym w zał. nr 1 i 2 do tego pisma klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.; dalej: u.z.n.k.). Prezes UKE stwierdził, że T. przedstawiła dane dotyczące przedsiębiorstwa, które wyczerpują przesłanki z art. 11 ust. 4 u.z.n.k. Dane te są ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez T. i mają dla niej wartość gospodarczą. Uzasadnienie wysokości kosztów ponoszonych dla usług w zakresie świadczenia usług dzierżawy łączy zawiera między innymi informacje na temat rozwiązań organizacyjnych w T., danych technicznych i technologicznych, dotyczących układu i funkcjonowania struktury sieci telekomunikacyjnej T. Dokument ten dotyczy jednak głównie informacji finansowych mających strategiczne znaczenie dla prowadzenia działalności. W ocenie Prezesa UKE, pozyskanie przez konkurentów T. informacji przekazanych w treści uzasadnienia wysokości kosztów ponoszonych dla usług w zakresie świadczenia usług dzierżawy łączy mogłoby umożliwić przedsiębiorcom telekomunikacyjnym stworzenie konkurencyjnej oferty detalicznej względem oferty T., na poziomie znacznie poniżej kosztów T. Ponadto udostępnienie konkurentom informacji organizacyjnych i technologicznych oznaczałoby umożliwienie im wdrożenia rozwiązań dedykowanych dotychczas tylko dla T., oraz nieuprawnione wykorzystanie informacji o dostawcach i kosztach sprzętu, z którego korzysta T. Organ podkreślił, że wykorzystanie przez konkurentów T. tych informacji przysporzyłoby im korzyści w postaci osiągniętych zysków lub zaoszczędzonych wydatków. Organ uznał za słuszne twierdzenia T. wskazujące, że dane kosztowe stanowią punkt wyjścia do kalkulacji cen za produkty i usługi, z uwzględnieniem planowanej do zrealizowania marży z tytułu oferowania danych produktów lub usług. Przyjęty poziom kosztów prowadzonej działalności wpływa na poziom wielu mierników ekonomicznych efektywności działalności. Tym samym, jak zasadnie twierdzi T., pozyskanie przez konkurentów wiedzy na temat poszczególnych składników kalkulacji kosztów spowodowałoby zdobycie znacznej i nieuzasadnionej w realiach wolnego rynku przewagi konkurencyjnej, co mogłoby trwale naruszyć stabilność prowadzenia działalności gospodarczej przez T. Prezes UKE zgodził się również z T., że informacje te dałyby wiedzę na temat organizacji sposobów funkcjonowania przedsiębiorstwa T., także w zakresie wykorzystywanych technologii. W efekcie, udostępnienie informacji zawartych piśmie z dnia [...] sierpnia 2013 r. mogłyby doprowadzić do zmniejszenia przychodów T. oraz zmniejszenia liczby klientów, co doprowadziłoby do zmniejszenia zysków przedsiębiorstwa. Omawiane informacje nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej, dlatego też Prezes UKE uznał, że informacje zawarte w treści pisma z dnia [...] sierpnia 2013 r., objęte klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa T., spełniają wszystkie przesłanki do uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa i stwierdził, że udostępnienie tych informacji pozostałym uczestnikom postępowania groziłoby ujawnieniem tajemnicy przedsiębiorstwa T.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00