Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 października 2016 r., sygn. II FSK 1893/16

Zawarta w ust. 4 art. 221 ustawy o finansach publicznych kompetencja dla organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, umożliwiająca podjęcie uchwały określającej m. in. tryb postępowania o udzielenie dotacji, jako dotycząca wyłącznie "innych zadań niż określone w ustawie" o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, nie daje podstaw do określania trybu obejmującego "inne podmioty" niż określone w tej ustawie. Zatem zgodnie z art. 221 ustawy o finansach publicznych beneficjentami dotacji mogły być wyłącznie podmioty uprawnione do prowadzenia działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie, a wśród nich nie ma osób fizycznych.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Beata Cieloch (sprawozdawca), Sędzia NSA Grażyna Nasierowska, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 21 października 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Z. S. i S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Gl 1412/15 w sprawie ze skargi Z. S. i S. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2010 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Z. S. i S. S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach kwotę 600 (słownie: sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I.1. Wyrokiem z dnia 23 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 1412/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Z. S. i S. S. (dalej: Skarżący) na decyzję Dyrektora Izy Skarbowej w Katowicach z dnia 4 czerwca 2012 r., w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2010r.

I.2. Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu zaskarżonego orzeczenia wskazał, że decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. z dnia 3 kwietnia 2012 r., określono stronie wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2010 r. w kwocie 10.921 zł wobec wyliczonego i zadeklarowanego przez Skarżących w złożonej w dniu 15 listopada 2011 r. korekcie zeznania o wysokości dochodu osiągniętego w tym roku (PIT-37) w wysokości 7.753 zł. Rozliczając podatek Skarżący nie uwzględnili bowiem przychodów wykazanych w informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku 2010 (PIT-8C), wystawionej dla Skarżącej przez Urząd Miasta R. - z tytułu dofinansowania do kotła c. o. w kwocie 7.589,54 zł oraz do instalacji solarnej w kwocie 10.009,50 zł, uznając że było ono dotacją zwolnioną od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej jako: "u.p.d.o.f."). Określając zobowiązanie podatkowe za 2010 r. w kwocie innej niż wskazana w złożonej przez podatników korekcie zeznania podatkowego, organ pierwszej instancji uznał, że kwota 17.599,04 zł uzyskanego przez Skarżącą dofinansowania z Urzędu Miasta R. nie stanowi dotacji w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) otrzymanej z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a zatem podlega opodatkowaniu jako przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00