Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2015 r., sygn. II OSK 2700/13

Obrońcy środowiska nie mogą zarzucać burmistrzowi wydania decyzji z rażącym naruszeniem prawa określającej środowiskowe uwarunkowania inwestycji, skoro została ona wydana na podstawie rzetelnych ekspertyz.

Gazeta Prawna nr 106/2015

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Jerzy Siegień Protokolant starszy asystent sędziego Dominika Człapińska po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia "Lepsze Jutro" z siedzibą w Pakosławiu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 maja 2013 r. sygn. akt VIII SA/Wa 989/12 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia "Lepsze Jutro" z siedzibą w Pakosławiu na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z dnia 11 października 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań 1. oddala skargę kasacyjną, 2. oddala wniosek [...] sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 20 maja 2013 r., sygn. akt VIII SA/Wa 989/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia "Lepsze Jutro" z siedzibą w Pakosławiu na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu z dnia 11 października 2012 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie określenia środowiskowych uwarunkowań.

Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy

Decyzją z dnia 14 sierpnia 2012 r. SKO w Radomiu działając na podstawie art. 157 § 1 i 2 oraz art. 158 § 1 k.p.a. odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji Burmistrza Iłży z dnia 29 lipca 2011 r., określającej środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia zamierzonego przez [...]Sp. z o.o. z siedzibą w W.pn.: "Budowa elektrowni wiatrowych" na działkach o nr ewid.: [...] - obręb K., [...] - obręb K. S., [...] - obręb S., [...], [...], [...],[...],[...],[...]- obręb P., gm. I. Uzasadniając Kolegium wskazało, iż postępowanie w rozpoznawanej sprawie wszczęto na wniosek M. D., W. W., M. B., K. C. i Stowarzyszenia "Lepsze Jutro". Wyjaśniło, iż w złożonych przez osoby fizyczne wnioskach nie wskazano konkretnych przepisów prawa, które miałyby być naruszone przy wydawaniu decyzji Burmistrza Iłży. Jedynie Stowarzyszenie "Lepsze Jutro" wskazało na naruszenie przepisów art. 1 ust. 2 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dalej: "u.z.p. ( Dz. U. z 2012, poz. 647, ze zm.) art. 5 pkt 8 i 23, art. 6 ust. 1 pkt 4 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz.1220 j.t. ze zm.) oraz art. 46 i art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008, Nr 199, poz.1227 ze zm.) (dalej: "ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku"). Zdaniem wnioskodawców, budowa farmy wiatrowej jest inwestycją lokalną, a decyzja środowiskowa powinna być wydana po uprzednim przeprowadzeniu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz po uprzednim zapewnieniu możliwości udziału społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu administracyjnym. W dalszej części uzasadnienia decyzji z dnia 14 sierpnia 2012 r. Kolegium stwierdziło, iż wydanie przez Burmistrza Iłży decyzji z dnia 29 lipca 2011 r., poprzedziło uzyskanie wymaganych prawem stanowisk innych organów. Tuż po otrzymaniu wniosku i podaniu jego zakresu do informacji publicznej, wystąpiono o udzielenie opinii do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Radomiu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie - stosownie do art. 64 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku. Następnie nałożono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia wydając postanowienie Burmistrza Iłży z dnia 14 stycznia 2010 r. - zgodnie z art. 63 ust. 1 i 4 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku. Zawiadomieniem z dnia 14 stycznia 2010 r. Burmistrz Iłży podał do publicznej wiadomości wydanie ww. postanowienia określającego obowiązek przeprowadzenia oceny. W dniu 2 czerwca 2011 r. PPIS w Radomiu wydał postanowienie pozytywnie opiniujące realizację przedsięwzięcia (postanowienie znak: [...]). Również RDOŚ w Warszawie postanowieniem z dnia 28 czerwca 2011 r. pozytywnie uzgodniło realizację przedsięwzięcia oraz określiło warunki jego realizacji. Konkludując Kolegium uznało, iż niedopuszczalne jest stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 29 lipca 2011 r., bowiem nie była ona wydana z rażącym naruszeniem prawa, ani obarczona inną wadą, o której mowa w art. 156 k.p.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00