Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 lipca 2015 r., sygn. II OSK 3005/13

Niedopuszczalne jest postawienie zarzutu naruszenia prawa materialnego zamiast zarzutu naruszenia przepisów postępowania i podważanie za jego pomocą ustaleń faktycznych. Próba zwalczenia ustaleń faktycznych poczynionych przez sąd I instancji nie może nastąpić przez zarzut naruszenia prawa materialnego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) Sędzia del. NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant: asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 7 lipca 2015r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 września 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 1043/13 w sprawie ze skargi A. C. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 12 września 2013 r., IV SA/Wa 1043/13 oddalił skargę A. C. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.

Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:

W dniu [...] lipca 2009 r. w wyniku kontroli drogowej, przeprowadzonej przez funkcjonariuszy Placówki Straży Granicznej w [...], wykryto międzynarodowe przemieszczanie odpadów w postaci: przedniej części pojazdu marki [...] o numerze identyfikacyjnym nadwozia: [...], przedniej części pojazdu marki [...] o numerze identyfikacyjnym nadwozia: [...]0, tylnej części pojazdu marki [...], tylnej części pojazdu marki [...]. W trakcie kontroli ustalono, że ww. przedmioty postępowania zostały sprowadzone z terenu Niemiec. Wysyłającym była firma [...], a odbiorcą A. C., mieszkający w [...]. Transport odbywał się bez stosownych zezwoleń na przywóz odpadów w zakresie międzynarodowego przemieszczania odpadów. A. C. przedstawił jedynie fakturę zakupu przedmiotowych rzeczy. Zgromadzoną dokumentację Pomorski Oddział Straży Granicznej przekazał Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, informując o nielegalnym międzynarodowym przemieszczaniu odpadów. Główny Inspektor Ochrony Środowiska w dniu [...] lipca 2009 r. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie określenia sposobu gospodarowania odpadami o kodzie 16 01 04*, w postaci mechanicznie odciętych dwóch przednich i dwóch tylnych części pojazdów przez A. C. Postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2009 r. znak [...] Główny Inspektor Ochrony Środowiska wezwał stronę do oddania odpadów, w postaci ww. uszkodzonych części pojazdów, do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, w terminie 30 dni od dnia otrzymania postanowienia. A. C. wykonał obowiązek nałożony ww. postanowieniem, potwierdzając ten fakt kopią faktury wystawionej przez [...]. Wyjaśniono, że ze względu na brak dowodów rejestracyjnych pojazdów, z których pochodzą przedmiotowe części pojazdów oraz fakt poddania ich kasacji na terenie Niemiec, powtórna kasacja tych pojazdów na terenie Polski nie jest możliwa. W związku z powyższym części pojazdów zostały przekazane do ww. firmy jako złom stalowy o masie 2,190 Mg, Wobec powyższego, decyzją znak [...] z dnia [...] kwietnia 2011 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska umorzył postępowanie w sprawie określenia sposobu gospodarowania odpadami przywiezionymi nielegalnie. W dniu [...] lipca 2012 r. Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wymierzenia, na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, kary pieniężnej A. C. jako odbiorcy odpadów w postaci: przedniej części pojazdu marki [...] o numerze identyfikacyjnym nadwozia: [...], przedniej części pojazdu marki [...] o numerze identyfikacyjnym nadwozia: [...], tylnej części pojazdu marki [...], tylnej części pojazdu marki [...], przywiezionych nielegalnie bez dokonania zgłoszenia z Niemiec do Polski. O powyższym organ zawiadomił stronę pismem z dnia [...] lipca 2012 r. Pismem z dnia [...] października 2012 r. A. C. nadesłał wyjaśnienia w związku z wszczętym postępowaniem administracyjnym w sprawie nałożenia kary.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00