Postanowienie NSA z dnia 29 kwietnia 2015 r., sygn. II GSK 630/15
Odrzucenie skargi; Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Rysz po rozpoznaniu w dniu 29 kwietnia 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "C. B. P." Spółki z o.o. we W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 21 marca 2014 r., sygn. akt V SAB/Wa 11/14 w sprawie ze skargi "C. B. P." Spółki z o.o. we W. na bezczynność Ministra Infrastruktury i Rozwoju w przedmiocie wniosku o stwierdzenie nieważności informacji w przedmiocie odrzucenia wniosku o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., postanowieniem objętym skargą kasacyjną, odrzucił skargę "C. B. P." Spółki z o.o. we W. na bezczynność Ministra Infrastruktury i Rozwoju w przedmiocie wniosku o stwierdzenie nieważności informacji w przedmiocie odrzucenia wniosku o dofinansowanie projektu z budżetu Unii Europejskiej.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji podał, że pismo skarżącej spółki
z dnia [...] lutego 2014 r. nie jest skargą na bezczynność w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270; dalej: p.p.s.a.). Wskazał, że Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest wdrażany
w ramach programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm., dalej: ustawa
o NPR). Stosownie do art. 26 ust. 3 ustawy o NPR, dofinansowanie w ramach tych programów jest przyznawane przez właściwą instytucję zgodnie z systemem realizacji danego programu. System realizacji ZPORR nie przewidywał procedury administracyjnej dla naboru wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Działania 2.6. i w sprawie nie miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071, ze zm.; dalej: k.p.a.). Dalej Sąd zauważył, że zasady wdrażania Działania 2.6 ZPORR zawiera dokument p/n "Europejski Fundusz Społeczny w ZPORR - Poradnik dla Ostatecznych Odbiorców (Beneficjentów) czerwiec 2006". Zgodnie z nim, odrzucenie wniosku o dofinansowanie projektu w wyniku weryfikacji formalnej (tak, jak to miało miejsce w przypadku projektu zgłoszonego do dofinansowania przez skarżącego) jest ostateczne i nie podlega odwołaniu. Skoro zatem odrzucenie, na etapie oceny formalnej, wniosku o dofinansowanie projektu w ramach działania 2.6 ZPORR nie ma przewidzianej formy decyzji administracyjnej, wówczas decyzji takiej nie może stanowić pismo A. S.A. w Z. z dnia [...] listopada 2006 r. W konsekwencji, zdaniem Sądu, organ nie mógł prowadzić postępowania administracyjnego w przedmiocie stwierdzenia nieważności informacji w przedmiocie wniosku o dofinansowanie projektu, skoro wniosek skarżącego o stwierdzenie nieważności nie dotyczył decyzji administracyjnej.