Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2015 r., sygn. I GSK 746/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Marta Woźniak po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. S.A. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 2150/13 w sprawie ze skargi K. S.A. w [...] na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za wnioskowanie o nienależną refundację wywozową oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 16 grudnia 2013 r. (sygn. akt V SA/Wa 2150/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę K. S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] lipca 2013 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Prezesa Agencji Rynku Rolnego z dnia [...] czerwca 2013 r. o nałożeniu na skarżącą spółkę kary w wysokości [...] zł z tytułu wnioskowania o nienależną refundację wywozową.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracji orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że do Agencji Rynku Rolnego wpłynął wniosek K. S.A. o wypłatę refundacji WPR1 nr [...] w związku z wywozem cukru do Republiki Kirgiskiej. Spółka przedłożyła m.in. kirgiską deklarację celną z dnia [...] października 2006 r. (nr druku [...]), zawierającą w polu nr 1 zapis IM-40, a w polu nr 37 kod procedury 4000 70 (oznaczający dopuszczenie towaru do swobodnego obrotu). W dniu [...] stycznia 2007 r. Agencja Rynku Rolnego wypłaciła skarżącej refundację wywozową do wspomnianego towaru.

W celu zapewnienia poprawności przebiegu procesu naliczania i wypłaty refundacji wywozowych Agencja Rynku Rolnego podjęła następnie działania dotyczące porównania importowych dokumentów celnych przedłożonych przez skarżącą spółkę z analogicznymi dokumentami znajdującymi się w Republice Kirgiskiej. Na skutek działań podjętych w ramach zagranicznej pomocy prawnej uzyskano od kirgiskiej administracji celnej deklaracji o takim samym numerze, jak przedłożona przez skarżącą. Dokument ten w polach nr 1 i nr 37 zawierał odpowiednio typ deklaracji IM-71 i kod procedury 7100 50, tj. kod wprowadzenia towaru do wolnego obszaru celnego. Agencja Rynku Rolnego otrzymała również pisma administracji celnej Republiki Kirgiskiej, w których strona kirgiska stwierdziła, że wskazana wyżej deklaracja celna przedłożona przez stronę jest falsyfikatem i nie poświadcza odprawy w trybie "dopuszczenie do swobodnego obrotu" (IM-40) dokonanej przez organy celne Republiki Kirgiskiej. Zgodnie z danymi statystycznymi dotyczącymi odpraw celnych Służby Celnej Republiki Kirgiskiej numerowi deklaracji celnej [...] odpowiada odprawa celna, gdzie dany towar występuje pod numerem deklaracji celnej [...] w trybie IM-71 (wolna strefa gospodarcza). Przedstawiona przez spółkę deklaracja celna byłą zatem nieautentyczna i w rzeczywistości dotyczyła innego towaru, co potwierdzają oficjalne pisma kirgiskich służb celnych. Organy administracji stwierdziły, że zastosowanie procedury wprowadzenia towaru do wolnego obszaru celnego nie potwierdza dokonania formalności celnych w zakresie pobrania należności przywozowych i nie daje formalnej ani merytorycznej podstawy do rozliczenia wypłaconej refundacji wywozowej. Wobec tego organy uznały, że skarżąca spółka nie spełniła warunku wypłaty refundacji, określonego w art. 15 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych (Dz. Urz. WE L 102 z dnia 17 kwietnia 1999 r., str. 11; dalej powoływanego jako "rozporządzenie nr 800/1999"), a obecnie wynikającego z art. 16 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 612/2009 z dnia 7 lipca 2009 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych (Dz. Urz. L 186 z dnia 17 lipca 2009 r., s. 1 z późn. zm.; dalej powoływanego jako "rozporządzenie nr 612/2009"). W związku z tym Prezes Agencji Rynku Rolnego decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. (wydaną w odrębnym postępowaniu) ustalił wysokość nienależnie pobranych środków z tytułu refundacji wywozowej wypłaconej skarżącej spółce do wniosku WPR1 nr [...] i zobowiązał spółkę do zwrotu ustalonej kwoty wraz z odsetkami. Niezależnie od tego, Prezes Agencji Rynku Rolnego wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej z tytułu wnioskowania o refundację wyższą niż stosowana, a następnie decyzją z dnia [...] czerwca 2013 r. nałożył na skarżącą karę w wysokości [...] zł, wskazując jako podstawę tego działania m.in. art. 49 ust. 1 i art. 48 ust. 1 rozporządzenia nr 612/2009. Po rozpatrzeniu odwołania spółki, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podzielił stanowisko organu I instancji. Zdaniem organów administracji, przesłanką zastosowania kary wynikającej z art. 48 ust. 1 rozporządzenia nr 612/2009 było złożenie przez eksportera wniosku o refundację wyższą niż refundacja stosowana. Organy wskazały, że sankcja ta jest nakładana niezależnie od nałożenia obowiązku zwrotu refundacji nienależnie wypłaconych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00