Wyrok NSA z dnia 20 lutego 2015 r., sygn. II GSK 2391/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzena Zielińska Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia del. WSA Mirosław Trzecki Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 20 lutego 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. N. i B. "Ż." Spółki z o.o. z siedzibą w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 29 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/GL 108/13 w sprawie ze skargi C. N. i B. "Ż." Spółki z o.o. z siedzibą w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 29 lipca 2013 r. o sygn. I SA/GL 108/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. oddalił skargę C. N. i B. "Ż." Sp. z o.o. w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji udzielonej z budżetu miasta. Decyzją tą uchylono w całości decyzję Prezydenta Miasta T. z dnia [...] października 2012 r., określającej kwotę zaległości z tytułu zwrotu dotacji udzielonej z budżetu miasta T. w 2010 r. dla Spółki na prowadzenie szkół policealnych w T. w kwocie 836.646 zł, stwierdzono też, że Spółka pobrała powyższą dotację w nadmiernej wysokości w kwocie 48.462 zł oraz wykorzystała ją niezgodnie z przeznaczeniem w kwocie 788.184 zł.
Sąd I instancji przyjął, że organy podjęły wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy oraz przeprowadziły postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej. Wielokrotnie bowiem zwracały się do Spółki o dostarczenie przedmiotowej dokumentacji do wglądu w miejscu wyznaczonym ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zaś Spółka odmówiła jej dostarczenia.
Zdaniem Sądu, skoro ustawodawca w art. 90 ust. 3f ww. ustawy przewidział kontrolę prawidłowości wykorzystania dotacji przez szkoły i placówki (a nie przez organy prowadzące), w tym prawo wstępu do szkół i placówek (a nie siedziby organu prowadzącego) oraz wglądu do prowadzonej przez nie szkoły i placówki (a nie organu prowadzącego) dokumentacji tam wymienionej, w tym finansowej, to nie ma uzasadnienia prowadzenie tego rodzaju kontroli w innym miejscu niż kontrolowana szkoła lub placówka. Wskazane w powyższym przepisie prawo "wstępu" należy bowiem bezpośrednio powiązać z prawem "wglądu". Oznacza to, że prawo wstępu do danej szkoły ma umożliwić realizację prawa wglądu do dokumentacji prowadzonej przez tę szkołę. Zatem, wszelka dokumentacja dotycząca wykorzystania przedmiotowych dotacji powinna znajdować się w szkołach lub placówkach, które dotacje otrzymały, a nie w innych miejscach, np. siedzibie organu prowadzącego lub jej biura rachunkowego, gdyż kontrola w omawianym zakresie w tych jednostkach i w tych miejscach nie może być prowadzona. W związku z powyższym, organ, o którym mowa w art. 90 ust. 3e ustawy o systemie oświaty, nie może prowadzić kontroli dokumentacji prowadzonej przez inne podmioty niż szkoły lub placówki i w zakresie innym niż tam opisanym.