Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2015 r., sygn. I GSK 1883/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "B." Spółki z o.o. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 4 września 2013 r. sygn. akt I SA/Op 248/13 w sprawie ze skargi "B." Spółki z o.o. w O. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od "B." Spółki z o.o. w O. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w O. 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. wyrokiem z dnia 4 września 2013 r., sygn. akt I SA/Op 248/13, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę "B." Sp. z o.o. w O. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w O. z dnia [...] października 2012 r. określającą Spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego Mitsubishi L200 w kwocie 11.847,00 zł.

Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że z przesłanych przez Urząd Miasta O. dokumentów dotyczących rejestracji samochodu Mitsubishi L200, zarejestrowanego jako samochód ciężarowy wynikało, że skarżąca spółka dokonała jego zakupu na terenie Niemiec, a następnie dokonała jego przemieszczenia na terytorium kraju w dniu 24 listopada 2008 r.

W toku wszczętego przez Naczelnika Urzędu Celnego w O. postępowania podatkowego organ ten ustalił, na podstawie kopii niemieckiego dowodu rejestracyjnego wraz z tłumaczeniem, że przedmiotowy pojazd był zarejestrowany po raz pierwszy dniu 25 listopada 2008 r. z 5 miejscami siedzącymi. W zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu z dnia 11 grudnia 2008 r. oraz w załączonym do tego zaświadczenia dokumencie identyfikacyjnym, przedmiotowy samochód został określony przez uprawnionego diagnostę jako pojazd ciężarowy, podrodzaju skrzynia z pięcioma miejscami siedzącymi i maksymalną ładownością 895 kg. Również z treści faktury VAT z dnia 29 grudnia 2008 r. dokumentującej sprzedaż przez skarżącą w kraju przedmiotowego samochodu wynikało, że przedmiotem sprzedaży był samochód ciężarowy. W wyniku oględzin samochodu stwierdzono, iż przedmiotowy model pojazdu jest pojazdem dwubryłowym typu pickup, jest czterodrzwiowy, część pasażerska pojazdu jest całkowicie przeszklona, pojazd posiada 5 miejsc siedzących w dwóch rzędach, wszystkie siedzenia wyposażone są w zagłówki i pasy bezpieczeństwa, wnętrze pojazdu wyposażone jest w podsufitkę materiałową, uchwyty dla pasażerów, schowki, dywaniki, oświetlenie, klimatyzację, pojazd posiada elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, i aluminiowe felgi, wewnętrzna przestrzeń skrzyni ładunkowej wyłożona jest plastikiem, w burtach bocznych znajdują się mocowania pasów zabezpieczających ładunek, rozstaw osi wynosi 300 cm, maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów przy zamkniętej burcie wynosi 132,5 cm. W ocenie organu I instancji ogół cech posiadanych przez sporny samochód oraz jego ogólny wygląd jednoznacznie odpowiadały brzmieniu pozycji CN 8703 obejmującej pojazdy samochodowe pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, gdyż przystosowany był do przewozu 5 osób, długość podłogi do transportu towarów pojazdu wynosi 132,5 cm i była mniejsza niż 50 % długości rozstawu jego osi (300 cm). Za taką klasyfikacją przemawiały również takie cechy jak: obecność pięciu miejsc siedzących z pasami bezpieczeństwa ulokowanych w dwóch rzędach siedzeń, wykończenie wnętrza kabiny pojazdu kojarzone z samochodem osobowym, w szczególności "dziecięce" zabezpieczenie tylnych drzwi, jednolita tapicerka dachowa na całej długości kabiny, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby z funkcją zabezpieczenia przed uwięzieniem, kanały grzewcze dla tylnych siedzeń, ogrzewana tylna szyba z włącznikiem czasowym, wykończenie wnętrza elementami chromowanymi, jednolite wykończenie drzwi bocznych, tapicerka obydwu rzędów siedzeń o tym samym wzorze i kolorze, oświetlenie, uchwyty, schowki, dywaniki, głośniki we wszystkich drzwiach, komputer pokładowy. Kryterium rozstrzygającym była przede wszystkim budowa nadwozia pojazdu oraz fakt, że w większości wyczerpywał on cechy pojazdów zaliczanych do pozycji CN 8703.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00