Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2343/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Płusa, Protokolant Dorota Rembiejewska, po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 259/13 w sprawie ze skargi E. S.A. z siedzibą w G. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od E. S.A. z siedzibą w G. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z dnia 10 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 259/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił zaskarżone przez E. S.A. z siedzibą w G. postanowienie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2012 r. oraz poprzedzające je postanowienie Ministra Finansów z dnia 27 września 2012 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej. Z uzasadnienia wyroku wynika, że wnioskiem z dnia 2 lipca 2012 r. spółka zwróciła się o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stosowania przepisów art. 15 ust. 1, ust. 4d, ust. 4e oraz art. 12 ust. 3a i ust. 3e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz.397 ze zm., dalej "u.p.d.o.p.").

Przedstawiając stany faktyczne i zdarzenia przyszłe spółka wskazała, że jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyznaczył wnioskodawcę operatorem systemu dystrybucyjnego. W wyniku powyższego przedmiot działalności wnioskodawcy został ograniczony co do zasady do usług dystrybucji, zaś do prowadzenia działalności związanej z obrotem energią elektryczną powołany został nowy podmiot tj. spółka działająca pod nazwą E.- O. S.A. Tym samym nabywcy energii elektrycznej mający siedzibę na terenie działania E. S.A. uzyskali możliwość swobodnego wyboru podmiotu, od którego nabywać będą energię elektryczną. Nabywcy ci mogą bowiem zawrzeć oddzielną umowę o świadczenie usług dystrybucji z E. S.A., na podstawie której liniami elektroenergetycznymi należącymi do tej spółki dostarczona zostanie im energia elektryczna zakupiona w innym dowolnie wybranym podmiocie w oparciu o umowę sprzedaży energii. Jednocześnie prawo energetyczne wprowadza dla odbiorców możliwość zakupu usług kompleksowych, tj. usług integrujących w sobie zarówno sprzedaż, jak i dystrybucję energii. W sytuacji, jeśli odbiorca nie chce zawierać odrębnej umowy sprzedaży energii, na mocy której dokonywać będzie zakupu energii, ustawodawca pozostawił mu możliwość zawarcia jednej umowy, w oparciu o którą nabędzie on usługę kompleksową czyli umowy zawierającej w sobie jednocześnie postanowienia umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00