Wyrok NSA z dnia 29 października 2015 r., sygn. I FSK 1266/14
Od stycznia 2011 r. do celów odliczenia podatku naliczonego od nakładów na rewitalizację budynku urzędu gminy gmina powinna zastosować nie tylko proporcję sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży zwolnionej, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz także proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 7b tej ustawy, tj. proporcję czynności podlegających opodatkowaniu do czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT, i odliczać VAT tylko do wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez gminę działalności gospodarczej.
Gazeta Samorządu i Administracji nr 23/2015
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Chustecka (sprawozdawca), Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia WSA (del.) Izabela Najda-Ossowska, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 29 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 38/14 w sprawie ze skargi Gminy T. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy T. na rzecz Ministra Finansów kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 38/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy T. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że wnioskiem z dnia 19 czerwca 2013 r. Gmina zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji. Wskazano, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Na terenie Gminy, w ramach wyodrębnionej działalności funkcjonują także jednostki budżetowe nieposiadające osobowości prawnej. Jednostki te nie są zarejestrowane dla celów VAT.