Wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2014 r., sygn. II OSK 2661/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Bożena Popowska Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński Protokolant asystent sędziego Katarzyna Ślizak po rozpoznaniu w dniu 3 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 czerwca 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 618/12 w sprawie ze skargi A. O. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lutego 2010 r. znak [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 czerwca 2012 r., sygn. akt VII SA/Wa 618/12 oddalił skargę A. O. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] lutego 2010 r. znak [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Główny Inspektor Sanitarny w/w decyzją z dnia [...] lutego 2010 r., działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) oraz art. 67a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), utrzymał w mocy decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie z dnia [...] grudnia 2009 r. znak: [...] wymierzającą A. O. karę pieniężną w wysokości 5 000 zł, w związku z uniemożliwieniem przeprowadzenia urzędowej kontroli żywności w dniu 12 października 2009 r. w sklepie zlokalizowanym w H. przy ul. [...] należącym do ukaranego.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że kontrola sanitarna żywności przeprowadzona w dniu 12 października 2009 r. była kolejną czynnością kontrolną w sklepach A. O.
Podczas poprzedniej kontroli przeprowadzonej w tym samym sklepie w dniu 9 czerwca 2009 r. stwierdzono szereg uchybień higieniczno-sanitarnych. Właściciel uniemożliwił wówczas spisanie artykułów spożywczych pochodzenia zwierzęcego, które znajdowały się w obrocie po upływie terminu przydatności do spożycia oraz posiadały oznaki zepsucia. Właściciel sklepu A. O. zobowiązany został do wykonania zaleceń pokontrolnych oraz ukarany został mandatem karnym w wysokości 500 zł.