Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2014 r., sygn. I OSK 847/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędzia del NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Protokolant st. asystent sędziego Marta Sikorska po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/Wa 1950/12 w sprawie ze skargi E. P. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 stycznia 2013 r., sygn. akt I SA/Wa 1950/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę E. P. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej, z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za prowadzenie bez zezwolenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym.
Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy.
Decyzją z dnia [...] czerwca 2012 r., Nr [...], Wojewoda [...] wymierzył E. P. karę pieniężną w wysokości 40.000 (czterdzieści tysięcy) złotych za prowadzenie bez zezwolenia Wojewody [...] w ramach działalności gospodarczej, placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, pod nazwą [...], przy ul. w Ł.. Powołał się na przepis art. 130 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.). Ustalił, że w dniu 19 marca 2009 r. złożony został przez E. P. do Wojewody [...] wniosek o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, przy ul. [...] i [...] w Ł.. Skarżącą wezwano do uzupełnienia dokumentów, ale w zakreślonym terminie żądane dokumenty nie zostały złożone, w związku z czym wniosek został pozostawiony bez rozpatrzenia. Decyzją nr [...] z dnia [...] marca 2010 r. Wojewoda [...] nałożył na E.P. karę finansową w wysokości 10.000 złotych za prowadzenie bez zezwolenia wojewody placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, pod nazwą [...], przy ul. [...] w Ł.. W dniu 16 lutego 2012 r. przeprowadzono w placówce kontrolę, której przedmiotem był standard usług socjalno-bytowych świadczonych przez placówkę oraz przestrzeganie praw mieszkańców. W jego trakcie stwierdzono szereg uchybień. Z kontroli został sporządzony protokół, podpisany przez inspektorów Wydziału oraz przez M. P. - kierownika placówki. Następnie, pismem z dnia 23 marca 2012 r., przekazano M. P. zalecenia pokontrolne. W odpowiedzi na zalecenia, pismem z dnia 15 kwietnia 2012 r., E. P. oświadczyła, że w związku z brakiem możliwości dostosowania obecnego budynku do wymogów standardu, rozwiązała umowę najmu z właścicielem i obecnie jest w trakcie poszukiwania nowego lokalu. Zdaniem organu, jak z powyższego wynika, pomimo uprawomocnienia się decyzji o wymierzeniu grzywny, strona nie zaprzestała prowadzenia przedmiotowej placówki.