Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2014 r., sygn. II OSK 354/13

 

Dnia 24 lipca 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Bożena Popowska sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk /spr./ Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 25 października 2012 r. sygn. akt IV SA/Gl 1462/11 w sprawie ze skargi J.Ś. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie przyznania uprawnień kombatanckich oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 października 2012 r., sygn. akt IV SA/Gl 1462/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. Ś. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 30 sierpnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie przyznania uprawnień kombatanckich - uchylił zaskarżoną decyzję.

Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Decyzją z dnia 12 lipca 2011 r. Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, dalej oznaczony jako "Kierownik", odmówił J.Ś. uchylenia w trybie art. 154 § 1 k.p.a. decyzji z dnia 8 listopada 2005 r., utrzymującej w mocy decyzję z dnia 26 sierpnia 2005 r. o odmowie przyznania uprawnień kombatanckich. W uzasadnieniu Kierownik podniósł, że za wzruszeniem ostatecznej decyzji administracyjnej w tym trybie muszą przemawiać względy interesu społecznego lub słuszny interes strony, a ta przesłanka nie została w tej sprawie spełniona. Mianowicie strona w swoim wniosku ponownie powołała się na służbę w Batalionach Chłopskich, podając na potwierdzenie tej okoliczności służbę swojego brata S. Kierownik przyznał bratu strony uprawnienia kombatanckie, ale wstępując do Batalionów Chłopskich miał on 13 lat, a J. Ś. miał wówczas 9 lat. Zdaniem Kierownika przyjmowanie do służby osób wyjątkowo młodocianych zaprzecza m. in. opinia z 3 kwietnia 2002 r. wydana przez Zarząd Główny Małopolskiego Związku Żołnierzy BCh. Natomiast obecnie strona przedstawiła wyłącznie swoje oświadczenia, które są znane organowi od pierwszego wniosku w 1996 r. Nie została wobec tego spełniona przesłanka o słusznym interesie strony z art. 154 § 1 k.p.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00