Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 marca 2014 r., sygn. I OSK 2853/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Barbara Adamiak, Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Sędzia del. WSA Iwona Bogucka, Protokolant asystent sędziego Jan Wasilewski, po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 14 sierpnia 2013 r. sygn. akt II SA/Sz 527/13 w sprawie ze skargi A. A. na zarządzenie Burmistrza D. P. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie odwołania z funkcji Dyrektora Gimnazjum im. [...] w D. P. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 sierpnia 2013 r., sygn. akt II SA/Sz 527/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę A. A. na zarządzenie Burmistrza D. P. nr [...], z dnia [...] lutego 2013 r. w przedmiocie odwołania z funkcji Dyrektora Gimnazjum im. [...] w D. P.

W uzasadnieniu tego wyroku Sąd podał, że Burmistrz D. P. działając na postawie art. 38 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 5 c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w/w zarządzeniem odwołał A. A. ze stanowiska dyrektora Gimnazjum im. [...] w D. P. bez wypowiedzenia. W motywach zarządzenia wskazał, że w dniu 11 stycznia 2013 r. wpłynęła skarga na działalność A. A., którą złożył pracownik szkoły P. O., zatrudniony na stanowisku kierownika gospodarczego. Zarzucił dyrektorowi Gimnazjum wykorzystanie służbowego stanowiska w celach prywatnych oraz poniżanie, upokarzanie i ignorowanie go. Rada Miejska w D. P. uchwałą Nr [...] z dnia [...] stycznia 2013 r. uznała skargę P. O. za uzasadnioną. W trakcie postępowania wyjaśniającego ustalono, iż dyrektor Gimnazjum w D. P. zleciła dwóm pracownikom tej placówki wykonanie remontu w swoim prywatnym mieszkaniu w K. P., w godzinach ich pracy. Zostało to potwierdzone przez zainteresowanych oraz samą dyrektor, która tłumaczyła, że prace remontowe pracownicy wykonywali w swoim czasie prywatnym (wolnym od pracy odbieranym za przepracowane nadgodziny). Dyrektor przedstawiła organowi rejestr wniosków pracowniczych o udzielenie czasu wolnego od pracy (wyjścia) w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych oraz ewidencję godzin nadliczbowych (odpracowane) i ewidencję wyjść w godzinach służbowych. Z ww. dokumentów wynika, że na dwa tygodnie przed okresem urlopowym i tydzień po okresie urlopowym ww. pracownicy mieli udzielony czas wolny od pracy w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych. Burmistrz podzielił stanowisko Rady i uznał, że zachowanie to wyczerpuje znamiona szczególnie uzasadnionego przypadku w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, skutkującego koniecznością odwołania ze stanowiska. Organ wyjaśnił, że zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze. zm.), pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. Z postępowania wyjaśniającego wynika jednoznacznie, że pracownicy wykonujący remont w mieszkaniu prywatnym dyrektora, w godzinach pracy Gimnazjum w D. P., nie wnioskowali o udzielenie im czasu wolnego w zamian za przepracowane nadgodziny w czasie wykonywania remontu (stwierdzili, że nie wiedzą, czy to ten sam okres).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00