Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. II OSK 2994/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz Protokolant asystent sędziego Anna Dziosa-Płudowska po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 1750/11 w sprawie ze skarg A.U. i [...] Sp. z o. o. z siedzibą w W. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza solidarnie od A.U. i [...] Sp. z o. o. z siedzibą w W. na rzecz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego;
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 1750/11 po rozpoznaniu skarg A. U. i [...] Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych - uchylił zaskarżoną decyzję.
Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Zaskarżoną decyzją z dnia 19 sierpnia 2011 r. Nr [...] Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia 4 maja 2011 r. o odmowie udzielenia zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze 35,10 ha gruntów rolnych klas I-III, położonych w granicach działek ewidencyjnych o nr 7/7 i 7/8, w obrębie geodezyjnym [...], na terenie gminy [...], wnioskowanych przez Wójta Gminy [...].
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wskazano, że w wyniku powtórnie przeprowadzonego postępowania z udziałem właścicieli terenów objętych wnioskiem Wójta Gminy [...], Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi stwierdził, że projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego objęto dwie działki ewidencyjne o nr 7/7 i 7/8, położone w obrębie geodezyjnym [...], na terenie gminy [...], w granicach których grunty rolne klas I-III wnioskowane do zmiany przeznaczenia obejmują powierzchnię 35,10 ha, w tym: grunty klasy I - 19,28 ha; grunty klasy II - 8,83 ha, grunty klasy IIla - 5,09 ha; grunty klasy lllb - 1,90 ha. Gleby klas IV zajmują znikomą powierzchnię, a zatem zdecydowanie dominują grunty I klasy bonitacyjnej, które stanowią ok. 55% obszaru wnioskowanego do zmiany przeznaczenia. Podstawą oceny wartości produkcyjnej gleb jest ich podział na klasy bonitacyjne, wykonywany na podstawie badań terenowych odkrywek glebowych. Z załączonej do akt sprawy dokumentacji jednoznacznie wynika, iż w działkach ewidencyjnych o nr 7/7 i 7/8, w obrębie geodezyjnym [...], ponad 19 ha stanowią grunty klasy I. Bonitacja gleb na tym terenie została wykonana w latach 60-tych. Aktualizacja gleboznawczej klasyfikacji gruntów w w/w działkach została powtórzona w roku 2008 przez W. S. (co wynika z załączonego do akt sprawy Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko). Wyniki tej aktualizacji nie spowodowały zmian w gleboznawczej klasyfikacji gruntów, zatem uznano, iż wartość produkcyjna omawianych gleb nie uległa zmianie. Zatem podnoszonych argumentów stron o ich "znikomej' wartości produkcyjnej nie można uznać za wiarygodne, gdyż nie są one potwierdzone żadnymi konkretnymi dowodami, w postaci np. analiz gleb. Za wiarygodny dowód uznano natomiast wyniki badań zaprezentowane w Raporcie sporządzonym przez dr hab. A.K. Wyniki tych badań jednoznacznie potwierdzają wysoką wartość produkcyjną wnioskowanych gruntów. Analiza wykazała, że zawartość wszystkich badanych makroskładników jest wysoka, co sprzyja rozwojowi roślin uprawnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right