Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2014 r., sygn. II OSK 2541/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. NSA Jerzy Solarski /spr./ Protokolant: starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 27 czerwca 2013 r. sygn. akt III SA/Lu 289/13 w sprawie ze skargi [...] S.A. w W. na decyzję Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie wykonania pasów przeciwpożarowych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od [...] S.A. w W. na rzecz Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej kwotę 400 (słownie: czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 27 czerwca 2013 r. sygn. akt III SA/Lu 289/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie /dalej: WSA/, po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] S.A. z/s w W. /dalej: [...] lub Spółka/ na decyzję Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Lublinie /dalej: LKW PSP/ z dnia [...] lutego 2013 r. Nr [...] w przedmiocie realizacji obowiązku zapewnienia pasów przeciwpożarowych /dalej: pasy ppoż./ wzdłuż linii kolejowej - skargę oddalił.

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczna i prawną: zaskarżoną decyzją LKW PSP utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Puławach z dnia [...] grudnia 2012 r. Nr [...] w sprawie realizacji obowiązku zapewnienia przez [...] pasów ppoż. oraz oczyszczenia prostokątów między pasami ppoż. a pasami poprzecznymi z krzewów oraz gałęzi, wzdłuż linii kolejowej nr 7 relacji Warszawa Dorohusk na odcinku Zarzeka-Puławy. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 2005 r., Nr 45, poz 435 ze zm.), właściciele lasów mają obowiązek trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania. Z kolei § 38 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719 ze zm.) stanowi, że obiekty mogące stanowić zagrożenie dla lasu, oddziela się poprzez wykonanie pasów ppoż., utrzymywanych w stanie zapewniającym ich użyteczność przez cały rok. Rozporządzenie to, w odróżnieniu od poprzednio obowiązującego (o takim samym tytule) z dnia 21 kwietnia 2006 r. (Dz. U. 2006 r., Nr 80, poz. 563) nakładającego taki obowiązek na właścicieli linii kolejowych, nie określa jednak w sposób jednoznaczny sposobu wykonywania tych pasów oraz podmiotów właściwych do ich i utrzymywania, odsyłając w tym zakresie do ustawy o lasach, ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 16, poz. 894, ze zm.; dalej: u.t.k.) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 ze zm.; dalej: u.o.ppoż.), a także do wydanych na podstawie tych ustaw aktów wykonawczych. Kwestie techniczne prowadzenia robót i odległości dotyczących pasów ppoż. w sąsiedztwie linii kolejowych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz. U. Nr 153, poz. 955), zaś kwestii podmiotowych dotyczy art. 17 ust. 1 u.t.k., zgodnie z którym zarządcy i przewoźnicy kolejowi oraz użytkownicy bocznic kolejowych są zobowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych oraz ochronę ppoż. i ochronę środowiska. Stosownie do art. 55 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy, zarządca infrastruktury kolejowej ma prawo na sąsiadujących z linią kolejową gruntach, za odszkodowaniem, ustawiać zasłony odśnieżne, zakładać żywopłoty oraz urządzać i utrzymywać pasy ppoż. Jednocześnie wyjątek opisany w art. 55 ust. 3 u.t.k., dotyczący wskazania, kto ponosi faktyczne koszty wykonywania pasów ppoż., świadczy o tym, że podmiotem zobowiązanym do wykonywania pasów jest zarządca linii kolejowej, który na podstawie umowy cywilnoprawnej może domagać się ich poniesienia przez właścicieli gruntów. Zarządcą infrastruktury kolejowej jest natomiast podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową na zasadach określonych w ustawie. Głównym zagrożeniem dla położonych w bezpośrednim sąsiedztwie torowisk obszarów leśnych jest proces hamowania pociągu, w trakcie którego może dojść do wytwarzania iskier lub odrywania się rozgrzanych elementów hamulców, co w sprzyjających warunkach może zainicjować pożar na terenie leśnym. Potwierdza to słuszność twierdzeń, że to właśnie na [...] S.A., jako zarządcy linii kolejowej ciąży obowiązek dokonania wskazanych w decyzji czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00