Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2014 r., sygn. I OSK 938/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia WSA del. Agnieszka Miernik (spr.) Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Krasnegostawu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 grudnia 2013 r., sygn. akt III SA/Lu 863/13 w sprawie ze skargi Burmistrza Krasnegostawu na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z dnia 24 września 2013 r., nr PN-II.4131.300.2013 w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia Burmistrza Krasnegostawu z dnia 14 sierpnia 2013 r., nr 74/2013 w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkół Nr 1 im. A. Mickiewicza w Krasnymstawie oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 17 grudnia 2013 r. sygn. akt III SA/Lu 863/13 oddalił skargę Burmistrza Miasta Krasnystaw na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Lubelskiego z dnia 24 września 2013 r. nr PN-II.4131.300.2013 stwierdzające nieważność zarządzenia Burmistrza Krasnegostawu z dnia 14 sierpnia 2013 r. nr 74/2013 w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Nr 1 im. A. Mickiewicza w Krasnymstawie.

W uzasadnieniu wyroku Sąd podał następujący stan faktyczny i prawny:

Burmistrz Krasnegostawu zarządzeniem z dnia 14 sierpnia 2013 r. powierzył M. M. stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół nr 1 im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie na okres do dnia 1 września 2013 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r.

Wojewoda Lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 24 września 2013 r. stwierdził nieważność ww. zarządzenia, jako wydanego z istotnym naruszeniem art. 36a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.s.o.". Organ wskazał, że rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 30 sierpnia 2013 r. nr PN-II.4131.289.2013 stwierdził nieważność zarządzenia nr 49/2013 Burmistrza Krasnegostawu z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie powołania Komisji do przeprowadzenia konkursu dla wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Nr 1 im. Adama Mickiewicza w Krasnymstawie, z powodu istotnego naruszenia art. 36a u.s.o. i rozporządzenia wykonawczego do ustawy. Przyczyną takiego rozstrzygnięcia był fakt, że Burmistrz Krasnegostawu powołał samego siebie do składu komisji konkursowej dla wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół. Organ zwrócił uwagę, że Burmistrz ma kompetencje do zatwierdzenia albo unieważnienia wyników konkursu, powstaje zatem uzasadniona wątpliwość co do bezstronności i obiektywizmu postępowania konkursowego. Będąc przewodniczącym komisji konkursowej Burmistrz władny był do dokonania wiążącej oceny postępowania tej komisji. Aby uniknąć takich sytuacji ustawodawca celowo nakazał w art. 36a ust. 6 pkt 1 u.s.o., aby w skład komisji weszli przedstawiciele organu prowadzącego szkołę, a nie osoba piastująca funkcję organu. Regulacje te wykluczają sytuację, w której piastun organu prowadzącego szkołę, jako członek komisji konkursowej, staje się "sędzią we własnej sprawie", mając dodatkowo kompetencję do zatwierdzenia konkursu lub jego unieważnienia. Ponieważ doszło do nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu, Burmistrz powinien był unieważnić konkurs i zarządzić ponowne jego przeprowadzenie. Niezastosowanie tej procedury doprowadziło do wadliwego powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkół nr 1 M. M. Skoro zatem postępowanie konkursowe na stanowisko dyrektora szkoły zostało przeprowadzone z naruszeniem prawa, zarządzenie Burmistrza w sprawie powierzenia stanowiska Dyrektora kandydatowi wyłonionemu w drodze wadliwie przeprowadzonego konkursu podlega unieważnieniu. Jeśli postępowanie konkursowe zostało przeprowadzone z naruszeniem prawa, to nie zachodziły przesłanki do powierzenia stanowiska dyrektora szkoły. Organ nadzoru stwierdził także, że procedurę powierzania stanowiska dyrektora szkoły regulują przepisy ustawy o systemie oświaty, które mają charakter szczególny i tym samym korzystają z pierwszeństwa przed zasadami wynikającymi z przepisów ustrojowych regulujących podstawy działania samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00