Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 162/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) sędzia NSA Anna Lech Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Lubelskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 12 września 2013 r., sygn. akt III SA/Lu 543/13 w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy Miączyn z dnia [...] kwietnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie przekazania do prowadzenia A. Szkoły Podstawowej w Zawalowie uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność uchwały Rady Gminy Miączyn z dnia [...] kwietnia 2013 r., nr [...].
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 26 kwietnia 2013 r. nr XXXII161/13, Rada Gminy Miączyn postanowiła przekazać z dniem 1 września 2013 r. Szkołę Podstawową w Zawalowie do prowadzenia Zawalowskiemu Stowarzyszeniu Promocji i Rozwoju.
Wykonanie uchwały powierzono Wójtowi Gminy Miączyn, upoważniając go jednocześnie w § 2 pkt 1 przedmiotowej uchwały do zawarcia z Zawadowskim Stowarzyszeniem Promocji i Rozwoju, umowy określającej tryb i szczegółowe warunki przekazania ww. Szkoły Podstawowej.
Wojewoda Lubelski wniósł skargę na powyższą uchwałę, domagając się stwierdzenia jej nieważności.
W uzasadnieniu skargi Wojewoda podniósł, że uchwała została podjęta z naruszeniem art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.) bowiem nie został dopełniony obowiązek przedstawienia uchwały do zaopiniowania przez związki zawodowe spełniające kryterium reprezentatywności.
Wojewoda wskazał, że stosownie do dyspozycji art. 19 ust. 1 i 2 ww. ustawy, organizacja związkowa, reprezentatywna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz.U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), ma prawo opiniowania założeń i projektów aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych. Uprawnieniu temu odpowiada obowiązek organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego kierowania założeń albo projektów aktów, o których mowa w ust. 1, do zaopiniowania przez odpowiednie władze statutowe związków.