Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. II GSK 2311/13

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Hanna Kamińska po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 września 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 700/13 w sprawie ze skargi R. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na czynność Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w przedmiocie odmowy unieważnienia głosowania nad projektem normy postanawia oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 16 września 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 700/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), odrzucił skargę R. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na czynność Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w przedmiocie odmowy unieważnienia głosowania nad projektem normy.

Sąd pierwszej instancji uznał, że zaskarżona czynność nie jest czynnością z zakresu administracji publicznej, ponieważ powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie dają Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego uprawnienia do wydawania rozstrzygnięć o takim charakterze. Przytaczając treść art. 9 ust. 2, art. 11, art. 14 i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 169, poz. 1386 ze zm.), Sąd pierwszej instancji stwierdził, że przepisy te nie dają Prezesowi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego uprawnienia do działania jako organ administracji publicznej. Zdaniem Sądu, Polski Komitet Normalizacyjny podejmuje czynności normalizacji krajowej, które nie są czynnościami z zakresu administracji publicznej, Prezes tego Komitetu nie sprawuje władztwa administracyjnego, a Polskie Normy nie są aktami administracyjnymi. Sąd wskazał jednocześnie, że zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o normalizacji stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne, co oznacza, że strona, która nie zgadza się z jej wytycznymi może po prostu jej nie stosować bez negatywnych konsekwencji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00