Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 września 2014 r., sygn. II GSK 1098/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędziowie NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Anna Robotowska Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 9 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2035/12 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej L. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie określenia opłaty eksploatacyjnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy Miejskiej L. na rzecz Ministra Środowiska 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia [...] r. sygn. akt VI SA/Wa 2035/12 oddalił skargę Gminy Miejskiej L. na decyzję M. Ś. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w zakresie określenia opłaty eksploatacyjnej.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

Wnioskiem z dnia [...] r. Gmina Miejska L. wystąpiła do M. Ś. o wszczęcie przez niego z urzędu postępowania w zakresie określenia wysokości opłaty eksploatacyjnej z tytułu wydobycia przez uczestnika postępowania- K. P. M. SA z siedzibą w L. rudy miedzi ze złóż na terenie Gminy Miejskiej L. za okres od początku [...] r. do końca III kwartału [...] r.

Jednocześnie skarżąca wniosła o dopuszczenie jej do udziału w postępowaniu na prawach strony. Jako podstawę wniosku Gmina wskazała art. 84 ust. 10a w zw. z art. 84 ust. 10 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r., nr 228, poz. 1947 ze zm., dalej: u.p.g.g. z 1994 r.) oraz w zw. z art. 61 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej: k.p.a.). W uzasadnieniu podała, że uczestnik postępowania K. P. M. S.A. z siedzibą w L. - określając wysokość opłaty eksploatacyjnej za kopalinę wydobytą na jej terenie, uwzględnia wyłącznie wydobycie z tych złóż miedzi, które spełniają kryteria bilansowości, tj. w których minimalna zawartość miedzi odpowiada wartości brzeżnej (0,7%), określonej w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie kryteriów bilansowości złóż kopalin (Dz. U. z 2001 r., nr 153, poz. 1774 ze zm., dalej: rozporządzenie). Zatem uczestnik postępowania od wydobytej rudy, w której zawartość miedzi jest niższa niż 0,7%, nie uiszcza opłaty eksploatacyjnej. W ocenie skarżącej takie naliczanie opłaty eksploatacyjnej - z pominięciem kopaliny o niższej zawartości miedzi, jest sprzeczne z obowiązującym prawem i powoduje, że Minister jako organ koncesyjny - w oparciu o art. 84 ust. 10 u.p.g.g. z 1994 r., powinien wszcząć postępowanie w żądanym zakresie.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00