Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 7 sierpnia 2014 r., sygn. I GSK 764/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (spr.) Sędzia del. WSA Lidia Ciechomska-Florek Protokolant Dorota Gaj-Mizerska po rozpoznaniu w dniu 7 sierpnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. M. i A. S. Spółki jawnej w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 19 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 1388/12 w sprawie ze skargi A. M. i A. S. Spółki jawnej w C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od A. M. i A. S. Spółki jawnej w C. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. 300 (słownie: trzysta) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 19 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 1388/12 oddalił skargę A. Spółki jawnej w C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] listopada 2012 r., w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Spółka jawna A. w dniu 5 lutego 2010 r. nabyła na terenie Niemiec pojazd typu pick-up - Mitsubishi L200.
Naczelnik Urzędu Celnego w S. decyzją z dnia [...] maja 2012 r. określił wobec skarżącej zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. pojazdu w wysokości 9.050 zł.
Po rozpoznaniu odwołania Dyrektor Izby Celnej w G. decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organ uznał, że kwestią zasadniczą było ustalenie, czy pojazd marki Mitsubishi L200 (zaliczany do pojazdów typu Pick-up, posiadający oddzielną skrzynię ładunkową) podlega zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą jako samochód osobowy. Organ wskazał, że będący przedmiotem postępowania pojazd typu pick-up służyć może zarówno do przewozu osób (wskazuje na to wyposażenie tego samochodu), jak i towarów; ale nie wyłącznie do przewozu towarów, a zasadniczo (głównie) do przewozu pasażerów. W ocenie organu odwoławczego świadczy o tym w pierwszej kolejności fakt, iż samochód wyposażony jest w 2 dwa rzędy siedzeń, do przewozu 4 osób. Na typowo osobowe przeznaczenie wskazuje także wyposażenie pojazdu stwierdzone podczas oględzin m.in.: elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, oświetlenie, schowki, uchwyty boczne górne dla pasażerów, wykładzinę podłogową.. Fakt, iż samochód posiada przestrzeń ładunkową zwiększa jego zastosowanie także do przewozu towarów (jest to funkcja dodatkowa, uzupełniająca, ale nie funkcja dominująca). Dokonując klasyfikacji pojazdu dokonano jego oceny z punktu widzenia cech głównych, przeważających, a nie uzupełniających.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right