Wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. II GSK 2669/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 3 grudnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "L." Spółki z o.o. w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 5 sierpnia 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 1581/14 w sprawie ze skargi "L." Spółki z o.o. w Z. na rozstrzygnięcie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] stycznia 2014 r., nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu z budżetu Unii Europejskiej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 5 sierpnia 2014 r. o sygn. akt V SA/Wa 1581/14 oddalił skargę L. Sp. z o.o. w Z. na rozstrzygnięcie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W odpowiedzi na ogłoszenie o naborze wniosków w konkursie nr [...][...] P. O. I. i Ś.: Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.2. "Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich" L.Sp. z o.o. w Z. złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "Rekultywacja na cele przyrodnicze terenu wyrobiska cegielni w Z., Gmina K.W.".
W dniu [...] r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) poinformował wnioskodawcę, że wniosek został odrzucony z powodu niespełnienia kryteriów formalnych nr 7 - zgodność z POIiŚ; nr 9 - skala oddziaływania projektu: ponadregionalna i krajowa. Projekt natomiast, jak uznano spełnia kryteria merytoryczne I stopnia i w tym zakresie uzyskał 41 na 65 pkt, co stanowi 63,08% maksymalnej ilości punktów możliwych do uzyskania.
W odniesieniu do kryterium formalnego nr 7 wskazano, że nie można jednoznacznie stwierdzić, iż doszło do powierzenia podmiotowi zewnętrznemu świadczenia usługi publicznej na rzecz Gminy, ponieważ nie została podjęta wymagana uchwała Rady Gminy, na mocy której wnioskodawcy zostałoby powierzone objęte projektem zadanie własne gminy, a samo porozumienie pomiędzy Gminą a wnioskodawcą dotyczące projektu nie odpowiada wymogom prawnym. Tym samym, w ocenie WFOŚiGW, wnioskodawca nie może być beneficjentem w przedmiotowym konkursie.