Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. I GSK 1282/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "V." Spółki z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 7 czerwca 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 319/13 w sprawie ze skargi "V." Spółki z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 czerwca 2013 r., sygn. akt V SA/Wa 319/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę "V. A. P." Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...], którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. z dnia [...] grudnia 2010 r. odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym uiszczonym z tytułu importu samochodu osobowego.
Sąd pierwszej instancji wskazał w uzasadnieniu orzeczenia ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te stwierdziły, że pismami z dnia 29 czerwca 2006 r. "V. A. P." Sp. z o.o. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu importu samochodu marki V. (model [...]), który spółka w dniu [...] czerwca 2002 r. (na podstawie jednolitego dokumentu administracyjnego SAD nr [...]) zgłosiła do procedury dopuszczenia do obrotu na polskim obszarze celnym, klasyfikując ten pojazd do kodu PCN 8703 31 19 0 ze stawką akcyzy 3,1%. Do wniosku spółka załączyła m.in. świadectwo homologacji wydane przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z [...] stycznia 2006 r., wskazując, że z dokumentów tych wynika, iż - z uwagi na zamontowanie tzw. "kratki" oddzielającej przestrzeń pasażerską od bagażowej - przedmiotowy samochód jest samochodem ciężarowym, a więc nie stanowił wyrobu akcyzowego.